Pagina's

vrijdag 28 februari 2014

En toen trad de stilte in.......

Voorlopig althans, maar ik heb er goede hoop op dat het nu definitief is. Wat ik er voor heb moeten doen is eigenlijk teveel, voor een net afgeleverde fiets van deze prijsklasse. Eerste keer dat ik dit met een vraag om hulp de wereld in bracht, was het advies de O ringen te vervangen. Er werden er mij diverse aangeboden, dank aan de LOLlers! Dit was het euvel niet. O ringe die erin zitten zijn nog prima. Tweede advies: de kettingbuis die tussen kettingrol en crankstel zit op de goede plek schuiven. Dit heeft even geholpen, waardoor het leek alsof dit het was. Later bleek dat ik dichtbij de waarheid zat...... Toen dacht ik op aangeven van iemand, dat het verholpen kon zijn door de kap onder de stoel in te korten. Deze raakte inderdaad de kettingrol, gezien de slijtage aan de binnenkant. Nog was het niet verholpen, hoewel soms een paar ritten stiller werden afgelegd. Dat maakte het mysterie eigenlijk alleen maar groter. Nu woon ik in een gebied waar steenmarters rondhupsen, maar er zit geen voor hen smakelijke kabel in een velomobiel, dus dat kan het ook niet zijn. Gisteren de kettingbuis verwijderd, die ene die tussen kettingrol en crankstel zit. Proefritje: nog steeds gedoe. Geen geratel maar een soort van schaven, alsof de ketting ergens langs gaat, waar het niet hoort. Alles nogmaals nagelopen. Met een goede lamp en een stok om via de pedalen de boel te laten draaien. Nergens zichtbaar dat de ketting iets raakt. Laatste kans zou de onderste kettingbuis zijn, maar die verwijder je niet, want dan loopt ie los over de bodem. Dan maar schoongemaakt, met een touwtje van 2 mm dik om de ketting geknoopt. Vervolgens de ketting door de buis getrokken. Nou ja, wat daar uitkwam! Haren, smeer en de boosdoener, waarschijnlijk: een stukje kabel. Je weet wel, als je een remkabel afknipt, valt het afgeknipte uiteen in die dunne stukjes. Daarvan zat er minstens 1 tussen de rommel. Vanochtend een heerlijk stille heenrit gemaakt. Enkel wat licht kettingeruis, wat heel normaal is. Dat had ik eerder kunnen bedenken. Maar bij een net gekochte, geheel gerenoveerde quest verwacht ik niet dat de kettingbuis zoveel vuil vasthoudt. Dat is vast over het hoofd gezien, daar in Roemenie!

5 opmerkingen:

  1. het las allemaal als een spannend vervolgverhaal. gelukkig met een happy end!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Troost, het is herkenbaar. Of de fiets nu gloed nieuw of meer dan een een ton gereden heeft, zo'n geluidje kan idd mateloos irriteren. Alleen de een wordt boos op alles en iedereen en gaat verhaal halen. Een ander legt zicht er bij neer tot het euvel bij toeval gevonden wordt
    .
    Ik vergelijk het maar met mijn bril. Als ik hem weer eens kwijt ben, stop ik gewoon met zoeken. Het hele huis in rep en roer. Ik niet. Niks aan te doen, komt vanzelf weer boven water. En dat doet ie ook altijd..echt...meestal op een plek waar ik niet gezocht heb of nooit zou zoeken. (Op een richel in het kippenhok, op een paaltje tussen de struiken, in het houthok, op de bodem van mijn fiets.....)
    Belangrijkste, verlies het humeur en het geloof in de wereld niet. Dan komt het altijd eind goed al goed. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het touwtje om de ketting had ik nog niet eerder gehoord. Ga ik ook maar eens proberen. Laatst de ketting in zijn oorspronkelijke gouden kleur teruggebracht en netjes elke schakel een druppel ptfe lube gegeven. Na een week was de ketting alweer vettig en zwart. Gok dat het ook uit de kettingbuis komt....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de ketting hebt ingevet, kan je deze het beste daarna met een doek drogen. Eerst de olie/vet goed in de schakels laten trekken, bijvoorbeeld door een eindje te rijden. Een vochtige ketting trekt vuil aan en dat wordt zwart.

      Verwijderen