Pagina's

dinsdag 11 februari 2014

tevreden?

Nee, niet echt tevreden. Geratel zit nog steeds in de bak, zie eerdere posts hierover. Ik kan niet goed ontdekken waar nu de ketting iets raakt, vooral tijdens flink aanzetten is het irritant geluid. Het lijkt alsof de ketting wat aan de lange kant is en achter op het frame komt. Maar dat is weel vreemd, omdat juist bij aanzetten de ketting bovenop strak komt te staan. De kettingbuis? Dat zou zomaar kunnen, maar waarom dan juist weer bij aanzetten en niet bij rustig trappen? Kettingrol? Die zit zo te zien goed, O ringen op z'n plek. Wat dan? Het begon eigenlijk al een tijdje terug. Bij wegrijden heel even wat geratel, wat snel over was. Gaandeweg steeds vaker en langer.

Natte voeten krijg ik niet meer, maar helemaal waterdicht is het nog niet. Toch eens het wiel eruit voor verdere afdichting. Ik baal er wel van want een bijna nieuwe, want in Roemeniƫ als studieobject gebruikte Q moet goed zijn.
Ik kan ermee naar Dronten, de service is dan uiteraard prima, maar ja, dat doe je ook niet ff tussendoor. Ik kan daar natuurlijk wel de brug op, op de rol en trappen maar. De techneuten kunnen dan gaan speuren naar het onheil.
Als het maar niet iets is wat ergens doorslijt, zodat op termijn de schade nog groter is.

Misschien als Edwin zijn Strada over een paar weken ophaalt. Kunnen we samen terugrijden. En dan fluisterstil en kurkdroog?

Morgenavond eerst maar weer eens zelf op speurtocht.

7 opmerkingen:

  1. Controleer of je wellicht de afdekkappen achter raakt. "Zaagsnedes" in die (dunne) kappen zijn dan goed te zien.

    Dit kan duiden op een serieuzer probleem, zoals bijvoorbeeld een gebroken (en dus verbogen) achterbrug, of het loskomen van het bevestigingspunt van de achterbrug op de achterwielkast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idd vervelend dat geratel. Maar ook essentieel de herkomst ervan op te sporen. Niet alleen om de herrie tegen te gaan. Herinner mij nog goed dat er nauwelijks verschil in lawaai was tussen mijn versleten Q66 en nieuwe Q491 op mijn eerste rit. Heel vaak is het simpelweg een scheef afdekkapje van de ketting. Typisch als de ketting onder belasting is. Fiets eens zonder kapje. (ook geen ander los in de de fiets!) Dan kan je dat onderdeel eenvoudig elimineren als het geratel blijft.

      Daarna is het goed mogelijk dat de achterbrug iets heeft. Ook blijkt dat pas onder belasting. Aanhechtingen op de huid of achterwielkast. Soms nauwelijks waarneembaar. Duw je fiets in de vering op de kuprand. Ruk en trek aan het achterwiel. Moet spelingsvrij zijn en stijf aanvoelen. Ook bij nieuwe fietsen kan dat gebeuren. Het blijft mensenwerk. Loslatende achterbrug ben je niet de eerste.

      Misschien ben je toch de eerste voor een nog niet bekend probleem. Dan is een rit Dronten de enige optie....met de kans dat het toch iets simpels is.
      Mijn Alleweder had nieuwe kettingbuizen. Daar waren de uiteinden niet van warm gemaakt en opengebogen. gekmakende herrie! Later bleek ook de ketting gedraaid in de buis te zitten. Herrie weg en schakelde als boter.
      Succes in je speurtocht.

      Verwijderen
    2. Ik heb net alles nagekeken, fiets even omhoog gezet om goed erbij te kunnen. Kapje bij derailleur eraf. Alles lijkt in orde. Geen schaafsporen waar dan ook. Wiel zit goed vast, nergens speling. Achterbrug lijkt op het oog ook goed te zitten. Enige wat ik nu kan bedenken is de bovenste kettingbuis voorin. Die heb ik nu in het midden geschoven, zodat ie zowel boevn als onder ook onder druk nergens een tandwiel of kettingrol kan raken. vrijdag is weer fietsdag, maar weer eens proberen.........

      Verwijderen
    3. Soms kan het iets heel simpels zijn. Een tyrib of remkabel die verschoven is op de vorkpoot door een binnen gedrongen takje in de wielkast. Kan geratel geven tegen de spaken.
      Wat rondzwervende losse muntjes en losse onderdelen onder in het derailleurbakje...een aanlopende voorblad schakelgeleider. Misschien ligt er ergens iets tegen de achterwielkast te drukken. Heb ook eens een stuk/plaatje losgekomen polyester tegen de spaken gehad. Als een wasknijper op een schoenpoetsblikje tegen de spaak zo'n herrie. Simpel op te lossen, maar voor je de oorzaak hebt gevonden! Je zoekt verkeerd.
      Er steken diverse bouten in de wielkast. Je hebt toch een dikke MTB band met knobbels? Ik kan soms 10 keer over iets heen kijken in mijn irritatie, voor een ander mij ergens op wijst wat vlak onder mijn neus zit. We denken soms te ingewikkeld en te veel langs logische lijnen. De afwijking zit logischerwijs in het onlogische. ;-)
      Soms helpt het de fiets met twee man optillen en op zijn kop uitschudden. Je staat soms verbaast wat er soms voor grut uit komt vallen.
      Tijdens een race (Rutenbrock) een vast geslagen derailleur bij iemand....komen er uit de 'lege' fiets een gebutste mini digitale camera en vettige GPS die al maanden kwijt was na een crash. Ach ja....

      Verwijderen
  2. Tja, ik ben in het eerste half jaar ook 3x naar Dronten geweest om 'de boel' in orde te krijgen :( Misschien toch maar een ritje aan wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Casper, we kunnen natuurlijk ook een keer samen kijken in je verwarmde LOL werkplaats ?

    BeantwoordenVerwijderen