Pagina's

donderdag 20 februari 2014

een Kramertje en de werking van Joe

Nou ja, niet dat ik me vergelijk met onze nationale Friese sportheld. Maar gisteren had ik wel een vergelijkbare ervaring als hij op zijn 10 k race. Op de heenweg merkte ik al dat het lekker ging, maar ik heb rustig aan gedaan, want er lag een werkdag in het verschiet. Beetje tegenwind, dus mijn gedachten gingen al naar de terugweg: 10* boven nul en een beetje wind mee......dat wordt een record. Niet Olympisch, maar voor mij een gouden plak. Foute wissels kan ik niet maken dus wat houdt me tegen, dacht ik.
Nou ja, het ging lekker. Strava terugkijkend klopt mijn gevoel. Alleen was het niet vol te houden en liepen de rondetijden op, tot ik net voorbij Brummen zwabberend tot stilstand kwam. Geen fysiek ongemak, wel een lekke achterband. Joe sijpelde er doorheen, maar dat had ik eerder meegemaakt. Dus even pompen en doorrijden. Er moet een PR komen op de Cortenoeverseweg, had ik me voorgenomen.
Nu ja, dat ging dus mis. Wel een PR op de Cortenoeversebrug. Langzaam aan kwam het zwabbergevoel weer en met enige moeite haalde ik nog net de thuishaven, zonder op de blanke velg te rijden.
Weg gouden plak, weg illusie van de ochtend.

Vanmiddag tijd om de band te verwisselen. De Continental Speedking ziet en na 1200 km nog prima uit. Wel zichtbaar is het gaatje, dat moet glas geweest zijn. Er zit verder geen enkel kiezeltje in, in tegenstelling tot de Kojak, die een echte steentjeszuiger is.
Ik wilde een nieuwe binnenband monteren, maar er eerst weer wat van Joe's vocht in doen. Nu ja, dat gaat dus niet bij een Schwalbe no. 7 met Frans ventiel. Dat is niet te openen. Ik ken Franse ventielen, waarbij je het bovenste stukje kan uitdraaien, net als bij een Hollands ventiel. Niet bij Schwalbe dus.
Dan maar de oude band eerst plakken. Nou ja, dat was al gedaan! Joe heeft vannacht kennelijk zijn werk gedaan, want op geen enkele manier is er een lek te bekennen. Hard oppompen, waterbak, geen gat te bekennen. Wel plekjes die een gat kunnen zijn geweest. Nu ie er af ligt is het makkelijker wat extra van Joe erin te doen, dus dat maar gelijk gedaan. Band op 3,5 gezet, 1 bar minder dan eerst. Want, het rijden met een iets minder harde Speedking is veel comfortabeler en de snelheid heeft er niet onder te lijden.

Nu maar hopen dat de band op spanning blijft.

Morgen een herkansing?

3 opmerkingen:

  1. Mijn ervaring is dat Schwalbes met Frans ventiel prima zijn te openen, je hebt er alleen wel een tangetje bij nodig omdat ze normaal gesproken nogal vast zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet ik dan een betere bril opzetten :)
      Voorheen was dit inderdaad, maar de banden die ik nu heb, daarvan lijkt het ventiel uit 1 stuk te zijn gemaakt.

      Verwijderen
    2. Dan rijd ik blijkbaar nog met oude binnenbanden :)

      Verwijderen