Pagina's

vrijdag 17 augustus 2012

verschil moet er zijn

Dat merkte ik vandaag. Nu het nog vakantietijd is, heb ik het rustig op het werk, zodat ik in plaats van 2, wel 3 keer in de week per Q wwv doe. Gisteren een snelle rit heen en een zeer snelle terug. Niet mijn hoogste gemiddelde, maar met 35,6 er niet ver vandaan. Ach, het scheelde op een uur rijden maar 800 meter in afgelegde afstand, zoveel is dat nu ook weer niet.
Daarom vandaag besloten om rustig aan te doen, zowel op de heenweg, als op de terugweg. Warm was het toch wel, ook met weinig inspanning. Ik had me voorgenomen om max 120 bpm hartslag te rijden. Dat is me gelukt, op een enkele viaductbeklimming na. De gemiddelde hartslag is dan 113 op de terugweg, afstand 65,2. Snelheid 29,7. Op de heenweg was dat 115, 52,7 en 30,09.
Ik vind het zelf verbazingwekkend hoe snel ik me nog kan verbeteren. Ongeveer een jaar geleden begon ik in de Q en haalde met moeite 30 gemiddeld. Nu rijd ik dat tijdens een rustige "hersteltraining" En dat op mijn 54e!

8 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Dat zijn inderdaad verpletterende snelheden. Maar Bocycles rekenprogramma leert dat je met die gemiddelde snelheid toch maar gemiddeld 88 Watt hebt geleverd. Zo'n velomobiel maakt je een lui Wat(t)je jongen. Pas maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Casper heeft al wel een iets oudere 3x20" Quest met niet meer overal een even glad "huidje"; dus dat Wattage moet waarschijnlijk wel iets opgeschroefd worden ;)

    Bedoelde je trouwens het hoge gemiddelde of die 29,7km/u?
    Ik vind 88Watt trouwens wel heel erg weinig. Kan dat wel kloppen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 88 Watt bij 30,9 km/h
    115 Watt bij 35,6 km/h
    Volgens www.Kreutzotter.de is het 88 resp. 117 Watt, nagenoeg hetzelfde dus.
    Natuurkunde laat zich niet loochenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja maar... die 30,9 is een gemiddelde snelheid; terwijl kreutzotter uitgaat van de feitelijke snelheid. Om 31 te halen, moet je kruissnelheid wel een stuk hoger liggen. Hoeveel hoger hangt af van bochten, stoplichten, uit- en invoeg situaties e.d; maar 35 is heel logisch als kruissnelheid om uiteindelijk op 31 uit te komen; het aantal verstookte watts ligt dan dus ook hoger...

    (heb zelf vandaag hele stukken 46km / u gefietst; maar door de laatste smalle bochtige dijkjes bij westhem e.d. kwam mijn gemiddelde na 43 km uit op 36,9... vond ik ook niet gek op mijn 53ste ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker niet gek, Klaas! Ik rijd ruim boven de 40 om 35 gemiddeld te halen. Laat Bocycle dat maar eens omrekenen!

      Verwijderen
  5. Bij 46 km/h lever je in een Quest 199 Watt, dat begint in de buurt van Bocycle te komen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja Gerrit, die rekenmodule van je....houdt die rekening met de staat van de fiets, onderhoud, wrijving, gewicht etc? Het lijkt me nogal statische wetenschap, een leuk hulpmiddel verder niet.

      Ik ben vooral blij dat ik progressie ervaar en er ook nog plezier in heb.

      Verwijderen
  6. Ik ben het helemaal met je eens. Plezier is het allerbelangrijkste Casper. Ik zal je niet meer plagen met die wetenschap van me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen