Pagina's

vrijdag 31 januari 2014

Geratel in de bak

Een heerlijke fietsdag vandaag. Lekker fris, zonnetje erbij. Van de bon in het kerstpakket heb ik een miniradio laten komen, om in de Q tijdens het rijden naar Radio 1 te luisteren. De vorige Q was daarvoor minder geschikt voor mij. Ik heb  hoorapparaten en dan heb ik niets aan de bekende oortjes die in je oor passen. Ik heb een koptelefoon die ik op de juiste manier over de apparaten moet doen, microfoons precies op de goede plek en dan kan ik de radio goed horen. De 147, 20 inch met tussenas, had veel geluid in de bak, wat flink wordt versterkt als je een koptelefoon op doet zoals ik.
De 332, 26 inch, is een stuk stiller. Dat dacht ik tenminste. Vandaag met de nieuwe koptelefoon op viel dat tegen. Dus maar weer af dat ding. Geluid blijft irritant. Bij flink aanzetten op een helling wordt het meer. Dat betekent dat er iets niet goed zit.
Morgen werk aan de winkel dus.

Overigens, ik heb Joe's No flat in mijn achterband en onlangs stond ie aanmerkelijk slapper dan de bedoeling. aan het wiel draaiend zie ik een flinke plek waar Joe doorheen komt, door de buitenband! Op hoop van zegen opgepompt en op weg naar huis, in de veronderstelling dat ik onderweg wel zou moeten stoppen voor een bandenwissel. Nog steeds niet, dus, na twee weken zit er nog evenveel druk op als voorheen. Goed spul, dat spuug van Joe!

6 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Mogelijk is de rubber O-ring (1 of 2) van je kettinggeleidewiel onder het zitje versleten. Dan is het geratel een stuk luider omdat de ketting meer contact maakt met het kunststof van het wieltje, vooral bij flink aanzetten. Kan geen kwaad, is alleen hinderlijk.

    Maar het kan natuurlijk ook goed een andere oorzaak hebben...

    Groet en tot zondag bij de maandelijkse LOL-tocht,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo te zien is die ring inderdaad versleten. Ik zal er een paar bestellen en een oproep via Twitter doen of iemand er morgen twee kan meenemen, als ie ze reserve heeft.

      Verwijderen
  2. Casper,
    Lawaai in de Quest kan - in volgorde van effectiviteit - worden verminderd door:
    -Kettingtandwiel schuivend over het asje
    -Contactloze hoeklijn boven trekkende ketting in plaats van kettingbuis
    -Ketting in kettingbuis retourketting moet recht in de kettingbuis lopen
    -Minivizier
    -Brede banden voor en achter
    -Rubber strip tussen top en onderbody
    -Vloermat
    -Hydraulische schokdemper
    -Betere SRAM derailleur (hebben hogere veerspanning)

    Het behoeft geen betoog dat goed onderhoud van andere onderdelen als de veerpoten vóór, belangrijk is.

    Als je al deze zaken goed voor elkaar hebt, dan heb je een fluisterstille Quest waarvan je alleen de banden en boven 30 km/u wat windgeruis hoort.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Wim. Ik ga eerst eens de O ring vervangen, die zitten er niets eens meer in geloof ik. Dat schuivende kettingwiel is wat in jouw webwinkel verkrijgbaar is neem ik aan. Lorenz heeft die ook geloof ik. Zal hem eens navragen. Contactloze hoeklijn, dat begrijp ik niet helemaal.

      Verwijderen
    2. Dag Casper,
      Je kunt natuurlijk een kettingwielashouder bestellen, maar hetzelfde effect kun je ook bereiken met het halveren van het aluminium opsluitbusje dat nu over de as zit. Wel de flens van je kettingwiel van 68 mm afslijpen tot 64 mm. Doe je dat niet dan loopt het tandwiel tegen de zijkant van de tunnel aan.

      Standaard levert Velomobiel.nl een kettingbuis rond de trekkende ketting. Deze maakt echt een pestherrie omdat de ketting bij elkaar pedaalslag in de kettingbuis heen en weer rammelt.
      Deze kettingbuis kan worden verwijderd en er kan een carbon of aluminium hoeklijn (een 90 graden profiel) op twee steuntjes worden gemonteerd. Alle kettinggeluid is dan … weg.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
  3. hoi Casper, ja klopt, heb ik ook, werkt inderdaad ook !!
    We zullen morgen wel ff naar je aandrijving kijken.

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen