Pagina's

donderdag 9 januari 2014

De invloed van de wind.

En dan gaat het natuurlijk ook over banden, maar dat komt straks. Vandaag mijn eerste rit naar Arnhem op en neer. 's Morgens veel tegenwind en zijwind. Deze kwam van west en ik rijd richting zuidwest. Bovendien moest ik hier en daar de weg nog zoeken, vooral toen ik steeds dichter bij Arnhem kwam en in de stad zelf. Dat kost tijd, maar dat weet ik vooraf uiteraard. Ik houd niet van zijwind. Tegenwind maakt me niets uit, maar zodra het schuin van voren komt zakt mijn snelheid. Met bijna 27 per uur de rit gemaakt. Op de terugweg een andere ervaring. Wind vooral mee en schuin van achteren. Windstoten zetten me steeds een stukje naar de berm. Maar wat heerlijk rijden zeg, met flinke wind in de rug. Op stukken zonder veel hindernissen ging het met gemak rond de 40 per uur en erboven. Ook zag ik dat ik een wat makkelijker route kan nemen, als ik aan de andere kant van de weg rijd in Arnhem: minder stoplichten en beter wegdek. In Rheden kan ik nog een stuk afsnijden. En dan die Speed King van Continental. Op de heenweg leek het niets te worden met die band, tenminste, ik dacht natuurlijk dat de lagere snelheid buiten de wind, aan de band lag. Niets is echter minder waar, fijne band, goede grip, lekker uitrollen. Ik heb de band wel andersom erop liggen, zag ik gister toen ik bekeek of ie goed zat. Met een erg fijnmazig profiel lijkt me dat niet van invloed op de rijeigenschappen, behalve wellicht de grip bij accelereren bij een stoplicht bij nat of glad wegdek. Maar OK, er moeten meer kilometers gemaakt worden om er een goede review van te geven. Overigens wel even opgezocht op internet. Er staan goede reviews, maar dan uiteraard van mountainbikers, daar is de band voor. de prijs die ik heb betaald is niet nodig. Bij Mantel in Arnhem is ie erg betaalbaar. Laat ik daar nou net in de buurt werken.....

3 opmerkingen:

  1. Ha Casper,
    Ik ben benieuwd naar je route.
    Gebruik je Strava? Kan je al je tochten met mede-velomobilisten delen.
    En nee, ik heb geen aandelen ofzo, maar vind het gewoon een erg leuke app!
    Groet, Marinus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inmiddels mijn account weer geactiveerd. Kan je mijn route zien.

      Verwijderen
  2. Dag Marinus,

    Ik gebruik geen Strava, maar Garmin Connect. Ben daarop te vinden als fietser1958. Strava heb ik even gedaan, maar ik vond het teveel gedoe. Is het gebruiksvriendelijker geworden? Waar rijd jij ergens?

    BeantwoordenVerwijderen