Pagina's

maandag 30 september 2013

Big Apple versus F lite

Tja, beste lezers, het gaat weer over banden, de herfst is volop bezig, vandaar dat ik op diverse blogs erover lees, en tevens zelf een duit in het zakje doe.
Een telkens terugkerend fenomeen, bloggen over banden.
Vrijdag een F lite besteld bij velomobiel.nl en deze zaterdag al in de bus. Zondag erom gelegd, om vandaag te kunnen proeven wat het verschil is met de Big Apple die er al 15.000 kilometer om ligt. Overigens zonder een enkel lek!
Waarom, zal Marc vragen, want ik heb mijn vorige F lites aan hem gegeven, in ruil voor een paar binnenbanden. Ik kreeg wat van al die lekke banden. Maar dat was voor, nu ligt ie achter. Diverse velomobielers bevelen de F lite aan, als ik vraag hoe ik mijn ritten sneller kan doen.
Welnu, de eerste ervaringen:
De laatste 3 ritten met de BA gingen in gemiddeld 31 per uur, met een bpm van 130. De rit vanochtend met de F lite ging met 29,3 per uur, bpm 133.
Nu kan je het niet van 1 rit laten afhangen, maar toch. Weersomstandigheden vergelijkbaar: droog en koel, Oostenwind.
Vanavond kan ik meer zeggen over een rit met hogere temperatuur, ongeveer 14 graden. Zou dat het verschil maken? Ik zal er vanavond over berichten.
Aanvulling na mijn rit naar huis: het maakt niet veel uit, qua snelheid. Wel qua comfort. De F-lite geeft veel minder oneffenheden van het wegdek door en is stiller dan de Big Apple. Maar ja, 15.000 lekvrije kilometers en nog niet versleten, dat is veel waard. Een beetje gezoem is dan wel te houden en dat comfort? Nou ja, dat mis ik dan maar.
Ik heb wel sneller gereden dan de heenweg, maar het was warmer en ik had wind mee, vanochtend tegen.

5 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het afschuwelijk weinig uitmaakt...

    Ik had als experiment 2 x Big Apple Plus om mijn VOORwielen gelegd op maar 2 bar ( op 3 bar raken ze de wielkast ) en zo vrij rollend naar beneden laten rollen op dezelfde helling....en dat scheelde maar 0,5 km/u met mijn snelste F-lite afdaling ooit !

    Bij 3 bar gingen ze aanlopen en rolde het niet sneller maar dat kan dan weer door het aanlopen komen. Het zou theoretisch kunnen na die ervaring dat een harder opgepompte 55 mm Big Apple nog iets lichter rolt dan een 50 mm F-lite.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je test mislukt heb ik wel een biba te ruil. .)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Big Apple Plus ( 20 inch en 26 inch ) doen nu hun werk op de e-bakfiets. Die heeft geen vering, daarom die specifieke banden op 2 bar.

      Mijn test is in zoverre "geslaagd" dat ik als het vies koud wordt die combinatie ook ga gebruiken op de Quest op 2 bar met 3 rubber ringetjes tussen de voorveerpoot ipv 1 voor wat meer hoogtespeling in de wielkasten. Veert heerlijk, rolt verrassend licht ( ook op slechts 2 bar !) is anti-lek en heeft meer grip dan slicks.

      Enige nadeel is een nog grotere draaicirkel, maar ook dat is al getest, ik kan er nog mee uit de voeten op mijn woon-werk route incl 90 graden fietspadbochten. Waarbij ik wel tegemoetkomend verkeer moet hinderen, dat weer wel.

      Verwijderen
    2. ik heb zowel de F-lites als de BA op 4,5 bar. Is die druk dan te hoog, oftewel, haalt dat de rolweerstand weer omlaag?

      Verwijderen
  3. Je zou ook kunnen denken aan een Big Ben; een BA met wat stoerder profiel. Die doet het bij mij ook prima (achteraan, 55-406)

    BeantwoordenVerwijderen