Pagina's

maandag 16 september 2013

Afscheid

Je hebt me belazerd, je hebt me bedonderd, terwijl ik jou zo heb bewonderd. Heerlijk was je, lekker glad, betrouwbaar, vol spanning ging je lekker. Maar na een paar maanden wordt het allemaal minder, alsof ik voor je heb afgedaan, je geen inspanningen meer voor me over hebt. Bij het minste of geringste laat je me in de steek en sta ik aan de kant.
Maar denk maar niet dat ik afhankelijk van je ben. Ik had meer van je verwacht, maar er zijn anderen, je bent niet de enige.
Ik denk dat ik je maar ten grave draag, als je me toch niet meer ziet zitten, dan maar rigoureus uit elkaar. Je uitvaart gaat niet in een mooie kist, de kliko is goed genoeg voor je en de begraafplaats? De vuilnisbelt. Adieu, rust zacht, onbetrouwbaar sujet.

Wat is het geval? Mijn kojak aan de rechterkant gaat ineens vaak lek, een keer of drie de laatste 150 kilometer. En hij zit er pas 4000 kilometer op. De vorige hield het 8 duizend vol. Wel opvallend vaak rechts. En telkens zitten er kleine scherpe steentjes in. Nu zoveel gaatjes dat ik er afscheid van neem.
Maar wat dan? Ik heb nog twee mooie Durano plus liggen van de Spezi. Ook nog een paar Marathon plus, die hebben als soort hun nut wel bewezen. Wat trager, dat wel en dat zit me niet lekker.

Het ontstaan van die lekke banden houdt me wel bezig. Ik heb door de jaren heen vaker rechts een lek dan links. Als ik mijn traject wwv na ga, kan ik wel wat plekken voor de geest halen, waar ik scherp naar links moet draaien, vaker dan andersom. Wellicht dat dit de plekken zijn waar het euvel geschiedt. Daar draai ik door bochten met gruis, langs gritfietspaden. Rotzooi is het. dan denk je natuurlijk, dat heb je op de terugweg ook, maar het zijn vrijliggende enkele fietspaden dus is mijn rit niet symetrisch met de andere.
En geen plotselinge lekke banden, nee, langzaam leeglopen, dus eerst vraag je je af of je schoonmoeder achterin is gaan zitten, maar nee, toch gewoon lek.
Welnu, binnenkort de bandenwissel en check op de linkerband, andere buitenbanden erop en maar eens kijken wat dat me brengt.

4 opmerkingen:

  1. Dat je Kojak nu maar 4000 km mee is gegaan, heeft misschien met de sporing te maken?

    Als ik naar mijn lekkebandenhistorie kijk (de teller staat nu op 33.500 km), tel ik 15 lekke banden totaal, waarvan 5 keer achter (3 x Supreme, 2 x Kojak), 4 keer rechtsvoor (1 x Kojak, 3 x F-Lite), 6 linksvoor (alle F-Lite). Nog nooit lek gereden: Marathon Plus (2 sets) en Perfect Moiree (1 set).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 4000 km voor een Kojak voor is redelijk goed hoor. Het is bekend dat na ongeveer 3000 km de Kojak een ware steentjesmagneet wordt. Dat de rechterband steeds lek raakt is normaal. Deze band rijdt het dichtst tegen de rand van de weg of fietspad waar de meeste rotzooi zich verzamelt.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marathon plus heb ik op mijn forenzenligfiets liggen en ook nog nooit lekgereden. Voor mijn raceligfiets heb ik snellere banden namelijk Durano. Mijn ervaring met Kojaks is dat die om de haverklap lek raken. Dus Casper doe maar mooi die Durano's erom en je ligfietsplezier zal nog meer toenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Casper heeft Durano+, die raken ook nooit lek ;)

    BeantwoordenVerwijderen