Pagina's

dinsdag 31 januari 2012

kouwe pote & Fietsned

Die had ik vanochtend. Oostenwind tegen en min 5. Dan gaat de kou via de pedalen naar de tenen. De rest van mijn voeten was lekker warm. Zaterdag nog Sealskins sokken getest, maar in deze kou, zelfs met overschoenen erover, is het niet voldoende. Ik had een extra shirt aan gedaan, maar die kon onderweg uit. Een zweetshirt met een jas erover is voldoende, zonder zacht dekje erover. Wel een buff en sjaal voor nek en gezicht.
In eerste instantie heb je nog koude voeten, na een tijdje wordt het minder en worden het kouwe pote. Tja, dat verval van waardigheid gaat kennelijk snel.
Op de terugweg met wind mee geen echte last van koude voeten, dus geen kouwe pote. Wat een verschil, met toch ook -3 op de meter in Lochem waar ik langs kom. Dat is overigens bij de bakker, die al heel vroeg open is en waar het heerlijk ruikt 's morgens vroeg. Das echt een mooi punt op mijn rit.

Ik had al getwitterd, @casperjansen, dat ik in navolging van @mavawa schoenverwarmers heb besteld. Die zijn er snel, morgen al. Kan ik ze vrijdag, eerstvolgende mogelijkheid voor wwv, testen. Ben benieuwd, want die voeten, dat is echt het enige wat niet lekker voelt.

Inmiddels ook maar een pechpas van Fietsned besteld, want je zal maar met pech komen staan met -10. Kost €40,50 per jaar, als lid van de @fietsersbond en dan heb je pechhulp en gratis thuisbrengservice. Lekker toch? Kan de ANWB niet tegenop, volgens mij.

Deze maand toch maar weer 1050 kilometers gemaakt met de Quest, ondanks een rustig begin van het jaar.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn Therm-IC verwarmers inmiddels gemonteerd en ga er morgen mee rijden. Op Twitter zal ik even een kort verslagje doen.

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar hebben jullie toch geluk met Fietsned: de assistentie die je in Vlaanderen kunt hebben via de Fietsersbond kan (nog) niet voor velomobielen. Hopen maar dat ik geen pech krijg met deze temperaturen (vanmorgen -7).
    Groeten
    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een paar jaar gelden heb ik met voet(zool) verwarmer gereden.
    Toevallig had deze het (ronde) verwarmingselement precies op de plek van de SPD klip zitten.
    Ondanks alle lovende woorden van Wim S. en H@rry L., heb ik er nooit wat aan gehad.
    De batterij packs zitten irritant in de weg. Ik heb ze aan mijn kuiten gehad. Dat was een ramp. Daar horen ze te zitten (skischoenen) Zoals bij H@rry heb ik ze op boven op mijn voeten vastgezet.
    Ik vond het gewicht daar hoogst irritant.
    Bovendien waren de accu's na 4 uur al leeg. Het grootste probleem kwam na de winter.
    Het bewaren van de accu's. Geladen of of juist niet? zomers elke maand bijladen of niet?
    Een jaar later kostte het me 2 dagen de accu's weer tot leven te wekken. De capaciteit was terug gegaan naar nog maar 2 uur op halve kracht.
    Daar komt nog bij dat de zool ondanks zijn geringe dikte wel moet passen in je fietsschoen.
    Ik fiets altijd met sandalen en zelfs daarin zat alles nog strak. Je draagt meestal ook nog extra sokken immers. Ik heb nog getracht met oversokken te rijden, maar die waren geen lang leven beschoren.
    Aan het begin van het 3e seizoen waren de accu's overleden. Ik ken techneuten die met veel moeite de accu hebben weten te vervangen voor iets anders. Bij mij zijn deze dingen met een fraaie boog in de prullenmand beland.
    Ik draag nu 1 paar Marinowol 350 sokken van Icebreaker en heb de voetgaten dicht met Lycra.
    Pas na 2 uur krijg ik licht koude voeten bij -5. Tijd voor een pauze dus.
    Marloes is overgegaan op plastic Speedplay clips. Helpt ook tegen de koudebrug.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. FietsNed is volgens mij een pracht organisatie die veel meer aandacht verdient. In potentie zijn ze nu al beter toegerust dan de ANWB ooit zal worden.
    Het zijn fietsenmakers met vaak al een eigen fietswinkel. In elk geval hebben ze kennis, ervaring en goed materieel.
    De intenties zijn goed van de ANWB, maar ik twijfel sterk of wij als utilitetsfietsers daar werkelijk baat bij hebben.
    Als auto gerichte organisatie zijn ze kennelijk de binding met de W van Wielrijders in de loop van 90 jaar kwijt geraakt.
    Naar mijn inschatting (ik heb een tijdje getwittert met @ANWB_fiets) leven ze in de veronderstelling dat er alleen incidentele fietsers zijn met mooi weer met de auto en de fiets achterop ergens naartoe gaan en daar fietsend naar een terrasje gaan 5 km verderop en weer terug. Verder gaat hun inlevingsvermogen niet.
    Ligfietsen kennen ze van horen zeggen en velomobielen hebben ze nog nooit van gehoord.
    Bovendien gebruiken ze uitsluitend Shimano onderdelen (zijn er nog andere merken dan?) en de monteurs zijn 'Autofielen', Omgeschoolde Wegenwachters met aanvullende cursus.
    Bij een gerichte vraag hoe ze dachten een ligfiets mee te nemen in een WW auto: Dan halen we toch gewoon het voorwiel eruit. Er is altijd een manier te vinden een fiets in onze voertuigen te laten passen. Dank U!

    BeantwoordenVerwijderen