Pagina's

zondag 22 januari 2012

Spanning

Spanning is een belangrijk thema als je gaat velomobielen, uberhaupt bij fietsen wel, neem ik aan.
Gisteren heb ik de spanning, oftewel de druk, op de banden maar eens op peil gebracht. Na twee weken was deze gezakt naar 5.5 bar. Nu maar weer op 7 gezet, waarbij de Schwalbe Marathon plus duidelijk veel beter presteert.
Ook de spanning, maar dan andere, op de accu maar weer op peil gebracht. De rit vrijdag, einde van de middag, in het donker was spannend. Dat kwam omdat er niet veel meer uit de accu kwam.
Een nieuwe telefoon zorgt ook voor spanning, maar dan gezonde. Hoewel de batterij sneller leeg gaat dan ik van andere toestellen gewend ben. Weer die spanning! Het is een Samsung geworden, met touchscreen, Google Maps erop etc. Even wennen in gebruik. Bij de rit vandaag kreeg ik vrij snel de melding dat de spanning op aan het gaan was.

Vandaag op de weg was het ook spannend. Door flinke windstoten op de IJsseldijk ging ik soms lekker heen en weer in mijn Quest.
Kort daarvoor had ik pech. Mijn ketting ratelde weer eens hard, zoals ik al eerder heb geschreven. Ik wilde naar de "3" achter schakelen om voor op het grote blad te kunnen rijden. In de "3" ratelt ie namelijk niet. Slaat de ketting gelijk vast, lijkt alsof ie te kort is. Met enige moeite los gekregen en het ratelen doet ie nu ook niet meer in de "4".
Toch maar eerder dan maart naar Dronten voor een beurt, want veel fiducie heb ik er niet in.

Als regenbescherming heb ik een goedkope poncho gekocht en afgeknipt. Achter net onder de schouders en voor kan ie nog over het stuur. Vandaag flinke regen. Spannend of het goed zou gaan. Dat viel reuze mee. Lekker droog gebleven, geen hinder tijdens het rijden en lekker warm gebleven in de ijskoude buien. Vooral koud door de wind.
Echt een aanrader, want zo hoef ik ook niet met dat, zo vind ik het, hinderlijke dekje te fietsen.

4 opmerkingen:

  1. Heb zelf ook de oplossing van een goedkope afgeknipte poncho gekozen maar nog niet in de regen gereden :-) Goed om te lezen dat dit werkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat jij maar niet met dat dekje wilt rijden.
    Ik reed met de Mango8 bijna altijd met het dekje. Boven de 15 graden ging het dekje er meestal pas af.....;)

    Banden op spanning brengen doe ik echt 1x per week. Het verlies in een week is meestal een halve bar, soms zelfs bijna een hele.

    De Kojaks heb ik op 6,5 staan en de Primo's op 7. Allebei een halve bar te veel....;)....na een week zijn ze dus eigenlijk op de juiste spanning.

    Wim

    NB:
    Ik zag op buienradar dat het om half 2 droog is, dan ga ik nog een stukje roetsen.
    Tot over 2 weken bij LOL.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben ook lekker door elkaar geschud in de quest vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het werd iets later dan half 2.........:(

    Maar oei, oei, wat een woei. Ik kon de Roets nog maar net op de weg houden.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen