Pagina's

vrijdag 27 januari 2012

conditie en mooi winterweer, snelfietsroute

Jaja, het begint weer te komen, de goede conditie. Ik rij op de terugweg even snel als op de heenweg. Geen verval en een negative split. Dat betekent voor mij dat ik weer terug kom op bekend niveau. Langzamerhand, na 5 maanden en 4500 kilometer, ben ik misschien meer gewend aan de Quest. Op stukken waar ik door kan rijden blijf ik doorgaans boven de 30 km/u, vaak rond 35. Alleen in de bebouwde kom lukt dat natuurlijk niet. Ik heb er 4 op weg naar het werk, waardoor mijn gemiddelde op 28,8 blijft steken.

Vandaag was het mooi weer om te fietsen, iets boven nul in de ochtend, en in de namiddag rond 4 graden. Lekker droog, lekker zonnetje. In de sptis wel druk, normaal rij ik vroeger weg 's morgens en heb ik daar minder last van. Ook weer fijn om meer in daglicht te kunnen fietsen. Net het weerbericht gezien, het wordt tijd voor schaatsen!

Afgelopen woensdag een bijeenkomst gehad met de fietsersbond afdelingen Apeldoorn, Deventer en Zutphen, over de snelfietsroute Deventer-Apeldoorn. Afdeling Apeldoorn heeft een mooi rapport opgesteld over de diverse gebreken in de route en dat zijn er nogal wat. Er waren mensen van de gemeente en provincie bij en ondersteuning vanuit het hoofdkantoor. We moeten nog afwachten wat er van gaat komen. Het rapport wordt in maart aangeboden aan de gemeente.
De route Enschede-Hengelo mag wel als voorbeeld dienen evenals die tussen Nijmegen en Arnhem.
We hebben ook gesproken over uitbreiding, zoals een route Zutphen-Deventer en Zutphen-Apeldoorn. Wie weet wat de toekomst brengt!

4 opmerkingen:

  1. Van Deventer naar Apeldoorn is inderdaad nog verre van een fietssnelweg.
    Wel van die "achterlijke" zuilen waarop staat "hoe hard je rijdt en hoe lang je er nog over doet" .........dus niet. Ik heb er nog nooit iets zinvols op zien staan en wat heeft dat geintje gekost......te veel waarschijnlijk.

    Vanmiddag had ik ook weer zo'n voorbeeld van een waardeloze fietspadconstructie: op een rotonde waar je met de fiets niet echt "de ideale lijn" kunt aanhouden, moest ik echt vol in de remmen toen ik de rotonde ging verlaten. Ik moest namelijk een haakse bocht maken, terwijl het fietspad nauwelijks een meter breed was en ik aan de linkerkant een "varkensrug" moest zien te ontwijken en rechts een gazen omheining waar een grote heg doorheen gegroeid was. Ja, soms valt het mee en soms valt het tegen........;)

    Wim - verder heerlijk in het zonnetje geroetst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja dan magje wel zeggen dat je gewend ben aan de quest. in de wintermaden gaat het altijd iets langzamer, om dat de lucht kouder is,dat beloofd wat in de zomermaanden

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Wim: wordt lid van de fietsersbond, hoe meer leden, hoe meer invloed, hoe sneller obstakels verdwijnen. Overigens kan je ook zonder lid te zijn klachten melden, zie hun website.

    @Beekie, ik hoop inderdaad met minder koud weer sneller te kunnen, moet lukken. Wordt nog wat, komende weken. #vrieskou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Casper, ook ik heb "last" van de kou. Mijn gemiddelde blijft meestal ergens tussen de 30 en de 32 km/uur steken. In de zomer kon ik nog weleens een 37-er aantikken.
    Mijn woon-werkroute is ook geen snelfietsroute, maar evengoed heb ik wel veel vrijliggende fietspaden van 2 meter + breed, veel stukken "boeren-asfalt" (van dat grove asfalt dat als kaasrasp fungeert als je onderuit gaat) en stukken N-weg waar 60 km/uur gereden mag worden (1 x gedaan, je had de automobilisten moeten zien...). Nu in de winter rij ik ongeveer 1u55m naar werk, in de zomer ligt dat meer richting 1u40m. Dan kan ik dus een kwartier langer slapen....

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen