Pagina's

zaterdag 19 december 2015

The holy grail......

Ik voel me soms als het team van Monty Python in de film "the holy grail" Officiele titel is wat langer overigens. In search for.........
Hoezo, denk je? Nou, ik ben al tijden op zoek naar de ideale voorband voor mijn Quest. Mensen die mijn bandenberichten vaker lezen, weten dat, wellicht tot ergernis of verveling :(

Mijn eerste Quest was voorzien van twee verschillende banden, tegen het einde van hun werkzame leven. Daar gingen snel nieuwe Kojaks onder, in de winter verruild voor marathon plus, de verouderde, langzame versie. De tweede winter bleven de Kojaks er gewoon onder.
Tijdens mijn eerste bezoek aan de Spezi kreeg ik twee mooie nieuwe Durano plussen. Dat was omdat ik op de heenweg ongeveer 10 lekke banden had met versleten Kojaks.  Die Durano's heb ik, helaas, onder de Q laten liggen toen ik deze inruilde voor mijn huidige. Daar lagen Kojaks op.
De volgende winter kocht ik weer Durano's. Helaas tot drie keer toe moeten omruilen, omdat geen enkele band goed rond was.
Ondertussen had ik voor de zomerse ritten ook een voorraadje F lites aangeschaft via ligfiets.net.
Omdat F lites erg breed zijn en ik goede reviews las over de Shredda, heb ik er 2 van laten komen, de draadversie, want ik heb een hekel aan vouw. Helaas zijn deze beide ook absoluut niet rond.
Gelukkig doet velomobiel.nl nooit moeilijk als je iets wil teruggeven......
Tussendoor had ik vorig jaar op CV bij een kraam op de markt twee Conti GP gekocht voor een zacht prijsje. Helaas kwam bij een ervan een klein scheurtje in de wang. Bij een druk van 8 bar is dat niet handig. Bovendien was het een oudere versie.
Gisteren zijn er twee nieuwe Conti GP's afgeleverd, de nieuwe versie. Die liggen er nu om.

Heel wat bandengedoe voor 4 jaar en 3 maanden Quest rijden. Het gaat wel over 50.000 kilometer...

Maar wat zijn mijn rijervaringen?
Wel, lange tijd heb ik de Kojaks als mijn favoriete band beschouwd. Lekker snel, weinig lek en ze gaan lang mee. Qua breedte zijn ze ook goed. Alleen bij lagere temperaturen worden ze traag.
Marathon plus oude versie kunnen gratis worden afgehaald.....
De Durano plus is mij ook uitstekend bevallen, maar ik heb er geen winterervaringen mee. Wel goede grip in de bochten, beter dan de Kojak. Waren ze maar rond.......
De Conti GP zijn uitstekend bevallen. Deze reed ik ook altijd op mijn racefiets. jammer van dat wangetje....
De F lite? Niet te evenaren qua snelheid en rijgenot, ook in de winter. Maar, ze zijn met 50 mm te breed. De slijtage op de wangen gaat sneller dan op het loopvlak. 
Shredda's? Niet kunnen proberen. De website van Schwalbe geeft aan dat er weinig verschil is tussen draad en vouw versie, maar praktijkervaringen zijn kennelijk anders, want de vouwversie  schijnt anders te zijn dan de draad: sneller en slijtvaster. Vreemde info op de site dus....

Maar, de holy grail? Ik heb deze dus nog niet gevonden en vervolg mijn reis. Maandag met de nieuwe Conti's erop. Heerlijk smal, 28 mm, dus de rotondes zal ik makkelijker kunnen nemen. Maar zijn ze snel?


6 opmerkingen:

  1. Hallo Casper,

    Banden blijven altijd een geliefd onderwerp om over te schrijven. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de bredere banden. De smalle racebandjes laat ik voortaan aan mijn neus voorbij gaan omdat dat niet echt bevorderlijk voor mijn rug is.
    De F-lite is inderdaad een onovertroffen band. Op mijn ww-route heb ik slechts weinig bochten waar de banden aanlopen in de wielkast. En dan alleen als ik het te bont maak.
    Momenteel rij ik met de vouwvariant van de Shredda, de 44mm. brede uitvoering. Een heerlijke en snelle band.
    Qua lekbestendigheid kan ik weinig vertellen, ik heb niet vaak lekke banden. Ik tel ze niet, en als ik ze heb vervang ik de binnenband en fiets ik gauw weer verder. Na maximaal 6.000 kilometer vervang ik de banden, dan vind ik het wel weer prettig om met nieuwe banden te rijden. Shredda's gaan in de prullenbak, F-lites blijven vaak nog even liggen om als wedstrijdband op de baan te fungeren. Een goed afgereden F-lite is in mijn ogen een vreselijke snelle wedstrijdband.

    Sportieve groet, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat voor last krijg je dan van je rug? Het mooiste zou inderdaad zijn een vrijwel bochtloos woonwerk traject, maar dat heb ik helaas niet.

      Verwijderen
  2. Tja, Casper, ik maak me nooit zo druk om banden, gewoon de F-lite en je wielkasten met rust laten. Alleen mijn fietsmaat Tom klaagt wel eens bij een lekke band. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik meen me te herinneren dat jij een vrijwel rechte weg naar je werk hebt? dat scheelt.........

      Verwijderen
  3. De Continental Gp rijd heerlijk en erg snel. Ook ik had er snel lekke banden mee helaas. En ook een scheurtje in de wang. Voor de winter periode ben ik overgestapt op de Continental SportContact en die zijn inderdaad langzamer maar geen lekke banden meer.
    Ook deze in 28 breed aan de voorzijde achter een 32 breed.
    Van de zomer gaan de Gp's er weer onder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ondertussen ook al heel wat Q-ervaring met banden (zo'n 183000 over 2 questen verdeeld). Na tal van verschillende banden, tijdlang ook Kojaks, soms ook GP, Moiree (fijne grip op natte ondergrond) ben ik sinds oktober 2011 over op de Marathon Greenguard. Net zo vlot en comfortabel als de kojaks, alleen gaan ze twee keer zo lang mee en zelden nog lek. Had ik t/m 2011 zo'n 15 lekke banden per jaar, in 2012 nog maar 6, 2013 nog maar 5, 2014 3 en vorig jaar slechts 2. En dat met ca 16 a 17 duizend km per jaar.
    Andere banden kunnen wellicht nog iets sneller zijn (bij goede uitlijning en 6(+) bar rollen ze echt licht) maar de lange levensduur en grote lekbestendigheid geven voor mij de doorslag.

    BeantwoordenVerwijderen