Pagina's

zaterdag 12 december 2015

De Ketting

Vaak een ondergeschoven kindje in de velomobiel, de ketting. Deze is toch voor het grootste deel ingepakt? Daar komt toch geen vuil bij? Nou nee, niet zoveel als bij een open (lig) fiets met derailleur.
Maar toch, onderhoud is nodig, met regelmaat zelfs. Schoonmaken en weer invetten. Dan gaat deze de beloofde 50.000 kilometer wel mee. Bovendien kan je tijdens deze onderhoudsbeurt de ketting op oneffenheden controleren. Oneffenheden die een breuk kunnen veroorzaken. Dat wil je nooit, maar zeker niet in de winter.

Vandaag was mijn ketting aan de beurt. Mede omdat ik het gevoel had dat deze minder goed liep, minder soepel is geworden. Afgelopen zomer heb ik op de markt bij CV een smeermiddel gekocht van het merk Sinner.
Het spul hielp goed om het geratel van de ketting tot bijna nul te reduceren. Liep ook lekker. Maar de laatste weken leek het nogal plakkerig geworden. Als ik de ketting aanraakte voelde ik dat ook. Tijdens het rijden leek het alsof het meer moeite kostte om de trappers rond te krijgen. Ik merkte dat als ik stopte met trappen, mijn snelheid maar langzaam verminderde, dus ligt het minder goed rijden aan iets anders dan de rolweerstand van de banden, bijvoorbeeld.

Daarom eerst maar eens de ketting door een bad van terpentine gedaan, om al het vuil en smeer los te weken. Even laten inwerken en dan droog maken. Vervolgens insmeren met een ander middel. Echte olie. Die in de winter ook soepel blijft lopen. Hopelijk helpt het. Hieronder beide versies.

Maandag zal ik weten of het heeft geholpen........

3 opmerkingen:

  1. Ik ben benieuwd hoe je de ketting schoon maakt. Bij mijn velomobiel nog nooit gedaan. Met mijn andere fietsen met regelmaat; met een borstel bakje met oplosmiddel rond de ketting geklemd, of de ketting losmaken en in een badje. Hoe doe je dat met een velomobiel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theo,

      Ik vul een bakje met terpentine. De stoel omhoog en de kettingbeschermer eruit. dan zet ik dat bakje onder de ketting. Trek de ketting met twee handen naar elkaar toe, zodat ie slap in het bakje hangt. Even heen en weer en dan het volgende stuk ketting. Is wel even een gedoe, maar los vuil komt er zo wel vanaf.
      Zoveel vuil als een ketting op een open fiets zit er niet op.

      Verwijderen
  2. Beste Casper,

    Terpentine??? Ik heb altijd begrepen dat terpentine funest is voor de kettinglagers. Ik maak de ketting twee keer per jaar schoon door hem van de fiets te halen en in een bak met kettingolie te laten weken. Ik ben benieuwd hoe de ketting zich na de terpentinebehandeling houdt.

    BeantwoordenVerwijderen