Pagina's

zaterdag 28 maart 2015

Sorry, alweer over........

Banden, dus. Nou ja, over een specifieke band. De F lite. Lijkt wel of ik er een haat-liefde verhouding mee heb, hoewel ik het wel ver vind gaan om zo over banden te praten.
Wat nu dan, zal je denken. Wel, enige weken terug was ik in Lattrop. Ik had 4 F lites bij me, omdat ik het eigenlijk wel gehad heb met die banden. Peter wilde deze wel van me overnemen. Nu ben je nooit in 5 minuten klaar daar, dus tijd genoeg om van gedachten te wisselen over die dingen.

Peter wist me ervan te overtuigen door te rijden met de F lites. Hij rijdt er rond 8000 kilometer per stuk mee, met weinig lekkages. Ik had voornamelijk veel last van de te korte draaicirkel, waardoor de band aanloopt in de bocht en ik al 1 band met een prachtig profiel heb moeten weggooien omdat de wang doorgesleten was. Zodanig dat de binnenband er doorheen kwam.
Wel, ik heb er 2 achtergelaten, want verkocht = verkocht, vind ik. Maar Peter vond het geen punt als ik er weer 2 mee terug nam.
Nu was een van de reparaties aan de Q in Lattrop het linkerwiel, de spaken werden op spanning gezet. Dat betekende dat ik in bochten minder aanloop heb. Vreemd om te ervaren, maar wel prettig.

Maar de laatste rit deze week was er toch weer iets vreemds. het voelde alsof ik een hoogteslag had. Maar, ik ben nergens op gebotst, dus dat kan het niet zijn. Dan maar eens op de kant, die Q. En toen openbaarde zich het euvel:

Een scheurtje in de band, door een scherp voorwerp veroorzaakt. Kennelijk is de F lite daar niet tegen opgewassen, want het is al de tweede keer dat met dit overkomt. Je ziet duidelijk dat de band uit verband is. Nou, ik vind dat bijzonder voor een band van 35 euro. Dat zou niet moeten kunnen. Ik heb er nog geen 3000 mee gereden en zoals je ziet is het loopvlak nog bijzonder goed, nauwelijks versleten.
Ik rijd met Antiplatt tegen lekkages. Zou dat van invloed zijn? Kan me het eigenlijk niet voorstellen.

Wie het weet mag het zeggen.

Ik heb nog 4 F lites. Als die op zijn, en dat is snel genoeg als het zo doorgaat, zal ik toch overgaan op andere banden. Voor de winter dan wel te verstaan, want nog even en mijn favoriete band, de Kojak, kan er weer op.

10 opmerkingen:

  1. Met F-lites moet je zeker regelmatig even het loopvlak controleren en uit de sneetjes de scherpe rommel eruit peuteren. Ik heb al heel wat scherps uit het rubber gepeuterd dat er niet direct doorheen gegaan was, maar dat natuurlijk uiteindelijk wel zou doen als je er maar lang genoeg op blijft doorrijden. Er zit immers geen laag in die die rommel weer naar buiten duwt.

    De draconische bochtradius Quest/F-lites is zonder meer waar, en als bij mij na van zijde wisselen beide wangen zijn opgeschuurd gaan ze er ook af. Grappig genoeg functioneren de oude met afgeschuurde wangen alweer een jaar op maar 2 bar uitstekend op de ( zware) e-bakfiets die dan wat comfortabeler rijdt voor de kinderen.

    Nu Wim Schermer heeft vastgesteld dat 50 mm Schredda's nog energieefficienter rollen denk ik dat als de F-lites op zijn dat maar eens ga proberen.....al zullen ze in praktijk met ongeveer dezelfde maat wel dezelfde voor en nadelen hebben :-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nooit iets in de band zitten, terwijl ik toch regelmatig de boel ff nakijk. I.t.t. de Kojak, dat is een echte steentjeszuiger....

      Verwijderen
  2. F-lites hebben een Kevlar anti-lek laag. Een extra anti-plat laag kan de lichte F-lite van binnen beschadigen. M.i. niet doen dus.
    Ik rij 10.000 km per jaar en rij gemiddeld 2x lek. De F-lite is in de winter de snelste band.
    Het is ook de enige band die je snel, ook met koude handen, kan verwisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik niet, Wim. Hoe kan een anti plat nu een band beschadigen? Deze ligt er prima en heel soepel in,zonder de vorm van de buitenband te beïnvloeden. Je ziet aan de foto dat dit gat er helemaal doorheen zit: dat stukje oranje is anti plat.

      Maar, hoe kan een band door zo een klein gaatje uit verband raken. Weet jij dat?

      Verwijderen
  3. De beschadiging van de band is heel fors, er is zelfs een hap uit. Ik zou de binnenkant wel eens willen zien. Als er zo'n gat in de band zit kan er makkelijk vocht en andere narigheid de binnenkant van de band bereiken. Dan schuurt alles kapot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een tip: in de winter Kojaks, loopt zwaar maar daar wordt je sterker van. De rest van het jaar Durano's een heerlijke band op 8 bar. Op die manier rijd ik 14.000 km met een stuk of 6 lekke banden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met mijn Greenmachine reed ik gemiddeld 2x lek per 1000 km met de F-Lites. Na 3000 km ging ik over op nieuwe F-Lites om nog vaker lekrijden te voorkomen. Met mijn Quest ben ik al bijna 2000 km lekvrij met de Schredda's 406-40. Deze banden zijn in de zomer bijna net zo snel als de F-Lites, in de winter wat trager, maar zoals het ernaar uitziet veel lekbestendiger en de draaicirkel is veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Duidelijk koordlaag en loopvlak separatie veroorzaakt door forse inwijding en te lang met "scherp" in de band blijven doorrijden. Dit kun je alleen maar voorkomen door na elke natte rit even goed het loopvlak te checken op steentjes, stukjes glas en schelp en doorntjes
    Als het er nl. te lang inlijft zitten boort het zich in feite door de brekerlaag die tussen het loopvlak en de koordlaag zit.
    Ik heb twee jaar met de F-lites gereden, zij gingen tussen de 8 en 10K mee met hooguit 2X lek beide door glas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Willem, dat ga ik dan maar eens doen. Ik ben dat gewend bij Kojaks, want die "zuigen" echt alles op. In het begin dat ik met de F lites reed, deed ik het ook,maar er zat nooit iets in, dus maar weer ermee gestopt.

      Verwijderen