Ja ja, dat is de nieuwe trend. Na het winterklaar maken van de Quest, in navolging van Jacobse en Van Es, die tuinen winterklaar maakten.
Vandaag ben ik afgereisd naar De Rond Velomobiel Service Twente. Ik had nog wat werkuren tegoed volgens Peter. Nou ja, dan is de keuze snel gemaakt. De remmen jankten en bleven hangen en vooral het linkerwiel voor liep niet lekker.
Eerst uiteraard koffie en een praatje, waarna besproken wat gedaan wordt. Eerst het linkerwiel, dat is het meeste werk, onder meer vanwege de fietscomputer, verder omdat ik dat wiel nog nooit heb gedaan. Rechts heb ik al eens schoongemaakt bij de rem. Daarna rechts en de sporing in orde maken. Dat is ook nog een karwei. Peter zet er zijn zelf ontwikkelde stuurstangversteller op, zodat de sporing in het vervolg eenvoudig bijgesteld kan worden. Ik heb goed opgelet en hoop het in het vervolg zelf te kunnen. Volgens Peter is het goed om dit elke 3 maanden te controleren.
Hij ziet intussen dat de remkabel rechts slijtage heeft, zodanig dat de binnenkabel zichtbaar is. Deze is aan de verkeerde kant van de vork vastgemaakt, met als gevolg dat bij het veren de kabel steeds schuurt langs de vork. Direct de nieuwe kabel maar goed vastgezet, uiteraard.
De wielen ook gericht, links had dat echt wel nodig, de spaken stonden erg slap. Effect van slappe spaken is energieverlies en bovendien kans op spaakbreuk.
Ik laat 2 van de 4 meegebrachte F Lites achter, want Peter had gereageerd op mijn aanbod om deze te verkopen. Waarom 2? Omdat ik er ondertussen wel van overtuigd ben dat het prima banden zijn, ondanks dat ik er last van heb dat de draaicirkel erg groot is. In de winter is geen enkele band comfortabeler en sneller. Waarom dan niet alle 4 gehouden? Eenmaal verkocht, is verkocht, vind ik. Maar gelukkig een middenweg gevonden!
Op de heenweg heb ik lekker rustig gereden, geprobeerd de hartslag op max 130 te houden. Behoudens een enkele brug is dat gelukt. Gisteren een flink stuk hard gereden om een racefietser voor te blijven, dus de heenweg vandaag was een herstelritje. Toch nog een 30.1 gemiddeld op de teller over ruim 70 kilometer. Wind mee, goed weer, dat was het geheim.
Op de terugweg voelde ik duidelijk dat de Q beter reed. vaster op de weg, betere overbrenging van vermogen, minder gezwabber. Dat linkerwiel en de sporing had eerder gedaan moeten worden!
Wel tegenwind en vooral van opzij, waar ik een hekel aan heb, maar toch ook nu net boven de 30 gebleven. Wel met hogere hartslag.
De voetgaten zijn sinds donderdag weer open, lycra is eraf. Wel bij beide gaten een stukje stormstrip ervoor geplakt, om de wind minder binnen te krijgen. Dat werkt goed, dus mijn Q is zomerklaar!
En onderweg terug kreeg ik dit cadeautje:
Dus, mijn Q en ik zijn zomerklaar!
Dat is een mooi cadeautje op weg naar huis!
BeantwoordenVerwijderenIn de zomer zouden de Shredda's 406-50 nog lichter moeten lopen dan de F-Lites volgens de test van Wim Schermer. Ik ben met mijn Shredda's 406-40 nog lekvrij na 1300 km (Quest) en had met de F-Lites gemiddeld 1 lekke band per 500 km (Greenmachine).
BeantwoordenVerwijderenPiet, volgens Peter is het erg belangrijk de goede sporing te hebben en de druk op 5.5 bar te houden. Hij rijdt dan ruim 8000 km vrijwel lekvrij.
VerwijderenIk heb nog zoveel buitenbanden dat ik de komende jaren nog niet aan Shredda's toe ben. ( 7 kojak, waarvan 3 nog nieuw, 2 Durano +, 2 Conti GP en 5 F lites)