Pagina's

vrijdag 20 maart 2015

Met dank aan Wim

Op mijn vorige bericht heb ik een aantal reacties gekregen met een vervolg. Het ging om het bewegen in de Quest, wat energie kost en geen snelheid oplevert. Wim fiets bij LOL tochten kennelijk vaak achter me en ziet het dan ook.
Hij vroeg via een reactie of ik met een nekrol rijd. ja dus. Maar die zit wat ver naar achter. Dus dacht ik gisteren: ik ga eens kijken of ik deze wat verder naar voren kan doen, zodat ik niet zover achterover hoef met mijn hoofd. Ik maak het ding los van de klittenband en zie......
Deze boosdoener.

Wat is er aan de hand? Onder de nekrol zit een boutje, waarmee de bovenkant aan de stoelbeugel vast zit. Deze niet, dus. Er zit beweging in, hij zit niet vast, aan de achterkant zit geen moertje!
Waarschijnlijk is deze niet vastgemaakt, toen ik vorig jaar de bovenkant eraf had om de Rotor bladen te monteren. Na die actie had ik vaker dat ik wat geklapper hoorde als ik over hobbels reed. wat kon dat toch zijn? Losliggende pomp of zo? Ik kon het niet vinden. Tot gisteren dus. Wim, bedankt!

Een andere tip betrof de vering voor. Die is inderdaad wat slap. Als ik een bocht doorga, niet eens snel, hel ik al flink over.
Dus bij velomobiel.nl twee stijve veren besteld, die vandaag al in de brievenbus lagen. Heb ik weer wat te doen!

Overigens merkte ik vandaag direct dat het boutje nu weer vast zit. Veel minder beweging, stabieler rijden.

3 opmerkingen:

  1. Sorry ik had je vraag niet meer gezien maar Peter gaf al antwoord.

    Idd stuggere veertjes gaan dat te makkelijk gewiebel zeker voor een groot deel tegen en door een plakbandje te plakken onder het zwarte wrijvingselementje ( waardoor die meer naar buiten gedrukt wordt tegen de veerbuis aan ) kun je de stroefheid van de demping ook nog wat aanpassen.

    Het is de bedoeling dat voor de afbouw is ingeschat wat de rijder weegt en de stugheid van veertjes in de veerdempers daarmee overeenkomen. In praktijk hebben echter de meeste rijders tussen de 65 en 110 kg dezelfde veertjes heb ik mij eens uit laten leggen.

    Zelf je veerstugheid wijzingen kan dus zijn voordelen en nut wel hebben. Je kunt zelfs spelen met die stugheden en progressief inveren sinds er veertjes van 1/3, 2/3 en 3/3 lengte en verschillende stugheden zijn.

    Ook ik heb nu stuggere veren die echter nog steeds comfortabel veren en nog steeds progressief werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper,

    Dat is de bovenste bevestiging van de kleerhanger inderdaad, die hoort vast te zitten!
    Niet gek dus dat er wat extra flex in je fiets zat.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan Casper, maar nu krijg ik toch iets te veel eer.

    Ik zie dat jij soms met je hoofd heen en weer wiegt, maar ik heb nooit gezien dat er 'flex' zat in jouw fiets.

    Wel mooi dat je het op deze manier ontdekt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen