Pagina's

vrijdag 3 april 2015

Verrassend

De uitslag van mijn achterbandentest is redelijk verrassend, vind ik zelf. ik heb met elke band twee ww ritten vastgelegd. Weer, temperatuur, wind opgeschreven. Op 1 dag na zijn de weersomstandigheden redelijk gelijk.
Ik vergelijk daarnaast snelheid, hartslag en wattage. Dat laatste volgens wat Strava ervan vindt en dat is natuurlijk niet bijzonder.
Overigens heb ik zeker niet de pretentie een wetenschappelijke test te hebben gedaan. het is vooral rijervaring en praktijktest i.t.t. laboratorium testen als bijvoorbeeld Wim Schermer doet. Deze zijn uiteraard waardevol.

Vervolgens vergelijk ik van elke band de langzaamste en de snelste rit. Beide zijn met de Continental Speedking gemaakt. De langzaamste was echter op een dag met windkracht 5 tegen. De snelste rit is 3 % sneller dan met de andere banden.
Verder is het verschil in snelheid, hartslag, geleverde kracht minimaal.

Maakt het dan geen enkel verschil? Jazeker wel. De Kojak bijvoorbeeld rijdt aardig snel, maar is een harde band, de minst comfortabele van de vier. De Allmotion rijdt comfortabel, maar zoemt erg. De Continental Top Contact rijdt goed in slecht weer.
De fijnst rijdende band, in mijn beleving, is de Continental Speedking. Het is de lichtste band, minder dan de helft van het gewicht van de anderen. Misschien dat dit het verschil verklaart. Deze accelereert het snelst van allemaal.
De band heeft een breed loopvlak en dat geeft een stabiel effect. Deze band voelt erg fijn in bochten, in tegenstelling tot de harde Kojak, die wat stuitert en "wegloopt" Allmotion en Top Contact zijn middenmoters op dit gebied.
Geen nadelen van de Speedking? jawel hoor, het is een dunne band en daardoor gevoelig voor lekkage. Ik rijd dan ook met Antiplatt erin.

Conclusie? Voor je snelheid maakt het weinig verschil welke van de vier banden je kiest. Voor het rijgevoel wel en dat is natuurlijk erg persoonlijk.
Ik kies voor de Speedking, maar zuinig als ik ben, zal ik ook de andere banden oprijden. Vooral in de herfst en winter zal ik de Allmotion en Top Contact gebruiken. De Kojak mag er deze zomer nog wel een tijdje onder liggen. Als ik dan toe ben aan het kopen van een nieuwe, dan.........

Voorbanden lijken veel meer invloed te hebben. Hoewel, ik ben uiteraard wel benieuwd naar ervaringen van anderen, met de verschillende achterbanden.

3 opmerkingen:

  1. Een dikke achterband met veel luchtinhoud heeft tal van effecten : rollen lichter, veranderen je versnellingsverhouding, veren beter....

    Maar wat heel belangrijk kan zijn : als je een trottoirband schuin op rijdt ( wat je niet moet doen met een velomobiel, maar kan na een stuur of inschattingsfout ) blijf je daarachter haken met dunne achterbandje en sla je om met alle schade van dien.

    Dikke, grotere banden veren in en rollen gewoon over zo'n trottoirband heen en zul je zien dat je ongeschonden uit zo'n hachelijke sitautie komt waar een ander zijn velomobiel kapot heeft. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld verzonken tramrails. Kon je daarin met je dunne bandje in donder je met je 3 wieler tot je verbazing zo tegen de grond, ook al stuur je rechtuit. Een dikke band komt niet zo snel daartussen en red zich daar ook makkelijker uit. Zonder tussenkomst van jou stuurmanskunsten, wat die mkaen in die situaties geen verschil. De band wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn Allmotion zoemt in het geheel niet of ik hoor dat niet. Ik hou niet van harde banden en met de Allmotion is het prima fietsen tussen 3.5 en 4 bar. De Shredda's pomp ik ook niet te hard op: tussen 4 en 4,5 bar. Gisteren een heerlijk rondje Lauwersmeer van 100 km in een stevige, stille en snelle Quest nr. 777.

    BeantwoordenVerwijderen