Pagina's

zaterdag 18 april 2015

je blijft bezig......

In zo'n onderhoudsarme velomobiel. Nou ja, het zal wel een verband hebben met de vele kilometers die ik ermee maak.
Wat nu weer, hoor ik je denken. Nou ja, gisteren tijdens de sponsortocht voor de Roparun begon er iets flink te tikken. Een geluid alsof de derailleur achter steeds omhoog kwam. In de pauze de Q in de berm, luikje achter open, maar niets te vinden. Nou, doorrijden maar. Uiteindelijk op de terugweg begon het echt te kraken. Nader onderzoek gaf het volgende resultaat:
 Het tandwiel dat in de kettingrol, onder de stoel, zit is gebroken. Hoe ik dat nu weer voor elkaar heb gekregen begrijp ik niet. er komt niet veel kracht op, in mijn beleving, omdat het deel van de ketting dat over die rol gaat op  de terugweg is, om het zo maar te zeggen. De rol is van het merk Terracycle, niet standaard op de Quest. Het is een rol die uit twee ringen bestaat, waarbinnen het tandwiel, dat door o ringen op de juist plek wordt gehouden. Als die ringen slijten wordt de rol flexibel. Dat zal de oorzaak wel zijn. Een vraag op de Whatsapp groep van LOL resulteerde in dat ik nu de rol van Nico erop heb liggen. Hij gebruikt zijn Q een stuk minder dan ik. Kijk, daar wordt ik nu blij van! We hebben wel twee nieuwe rollen besteld, zodat we een reserve hebben.
De rol die er nu in zit en dat is eenzelfde als is besteld, heeft geen O ringen. Gelukkig, ben ik daar ook vanaf.

Na dit klusje was de kogelkop aan de beurt. Die heb ik afgelopen week moeten bestellen, want bij het verwisselen van de voorwielen, ook al door Nico's hulpvaardigheid strak getrokken, bleek dat een moer niet loskwam. Lamme schroefdraad. Kogelkop is binnen, Q ligt toch al op zijn kant en het wiel moet echt verwisseld, hoogteslag. Maar ja, hoe maak je dat nu los? Na ampele overweging er maar zware apparatuur op losgelaten. Een gewone ijzerzaag gaat niet, want het wiel zit erin, dus geen ruimte om te zagen. Dus komt het volgende uit de schuur:


 Een nieuwe ijzerzaag erin, goed mikken tussen kogelkop en moer en zagen maar. Dat gaat verrassend goed. Twee keer zagen en de oude ligt eruit. de nieuwe zit er vlot in:


 Theo van velomobiel.nl had al wel gewaarschuwd dat ik de sporing opnieuw zou moeten nakijken. Nu heb ik de afgelopen 2 bezoeken aan Velomobielservice Twente goed opgelet. Resultaat van dat opletten is een zelfgefabriceerde wielspoormeter:


Dat werkt prima, de sporing is weer OK.

Nu maar hopen dat alle inspanningen van Nico om de wielen goed strak te krijgen resultaat hebben. Want ik heb de Durano plus er weer onder gelegd. Op ons weekje fietsen over twee weken wil ik graag met die banden rijden. Lekker smal dus een kleine draaicirkel. Lekbestendig en bij hogere temperaturen snel genoeg. En door het beetje profiel, de plus zullen we maar zeggen, zijn ze redelijk comfortabel.

Dan nog twee andere dingen gedaan. Vorig jaar had ik veel last van geratel tijdens het fietsen. Nu denk ik, dat zal ook wel aan de Terracycle rol hebben gelegen. Ik kreeg allerlei adviezen, waarvan er 1 het inkorten van de kettingbuis betrof. dat heeft een klein beetje geholpen voor het geluid, maar wat erger werd is dat ik veel last had van het aanraken van de ketting. Zowel met mijn been als met de schoen bij het uitstappen. Altijd vieze rechterschoen, en bij het uittrekken daarvan vieze handen.
Ik heb er geen foto's van genomen, als het werkt volgen die wel.
wat ik gedaan heb is aan het frame een beugel gemaakt en daaraan een stuk pvc buis, overdwars doorgezaagd. Zit op eerste gevoel goed. Morgen maar eens rijden om te ervaren of het echt werkt. Werkt het, dan zal ik er een foto van publiceren. Werkt het niet, dan zal de ketting los moeten en een nieuw stuk buis erop. Ik heb nog wel een paar meter slagvaste buis liggen, dat wat je in de tuin om een grijze elektriciteitskabel gaat.
Tegen het wegglijden van mijn rechtervoet bij het uitstappen had ik al eens eerder antislip geplakt. Dat slijt snel. Nu heb ik er met kit een oud versleten remblokje van een MTB op gekit. Hopelijk zit dat goed vast. 
Anders zal ik iets als wat Belle erin heeft laten monteren moeten bedenken.
Ik moest wel aan A3Manh denken vandaag. Alles wat ik doe kan bij mislukken nog wel door velomobiel.nl worden gered. In Noorwegen moet je wel alles zelf kunnen en doen. Dat probeer ik ook. Met vallen en opstaan.

2 opmerkingen:

  1. Hi Casper,

    Bekend verschijnsel dat de kettingrol tandwiel breekt. Voor jaar in Noorwegen mijn struikelblok. Heb er zelfs nu een als reserve bij me. Zonder sta je gewoon stil met een reserve is het een fluitke van een cent. De nieuwe van Allight heeft een stalen variant en is veel sterker. De kracht die er op komt is dus toch behoorlijk. Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper,

    Dat heb ik al meer gelezen de laatste tijd, dat die alu-tandwielen breken. Pé Koomen had het ook onlangs. Meestal heb ik er een paar op voorraad, nu ben ik mijn laatste kunststof rol aan het verslijten, daarna komt er ook een alu model in. Tegen die tijd zorg ik dat er een stalen exemplaar in de voorraad ligt, want de fiets laten staan voor zo iets onbenulligs is geen optie! Het is maar een klein onderdeel, maar zonder fietsen is lastig, dus heb ik er altijd een in de tas bij me.
    Zelf aan de fiets werken is best prettig, ik heb er tenminste voldoening van, en natuurlijk ben ik wel genoodzaakt alles zelf te doen, ik zit nu eenmaal iets verder van Dronten vandaan. Tot nu toe lukt het wel redelijk allemaal, op het verfwerk na dan, dat zou beter kunnen.........
    Ben benieuwd naar je oplossing met de ketting, er zijn meer mensen die een dergelijke oplossing hebben in de fiets, meestal een carbon schermpje met een beugeltje vast aan het frame.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen