Pagina's

dinsdag 14 april 2015

verschil moet er zijn.

Zaterdag heb ik de nieuwe stijve veren erin gedaan. Zondag een testritje gemaakt en dat voelde al goed. Vandaag de woon-werk route gedaan. Nou, dat ging prima. Ja, het weer werkt ook mee natuurlijk, maar vanochtend was het nog maar 3 graden en vergelijkbaar met ritten de afgelopen weken. Het verschil is goed merkbaar. Ik accelereer makkelijker, zit rustiger in de fiets.
Het is wel wat Spartaanser, zoals Peter al voorspelde, maar erg veel hinder heb ik er niet van.
Nu wist ik al van der tijd van het mountainbiken dat vering energie opslurpt. Ik zette bij een klim de vering altijd vast, toen nog op de vork, nu kan het volgens mij al vanaf boven op het stuur.
Maar dat het zo'n verschil zou zijn in de Q had ik niet verwacht.

Ook de wielen zijn wat beter, nadat eerst Peter en daarna Nico hun kunsten erop hebben losgelaten. Ze draaien lekker rond en er zit geen slag meer in. Toch heb ik vandaag nieuwe wielen besteld, want de opstaande rand van de velg is niet meer helemaal gelijk bij beide wielen. Als je ze zonder band erop ronddraait, is dat goed te zien. dan centreert een buitenband ook niet echt goed meer. Met een F lite op 3 bar merk je er niet veel van, maar als er een 28 mm bandje op zit wel degelijk. En ook met de F lite op 5,5 bar overigens.
Nou ja, velgen vernieuwen na 5 jaar is geen schande, dat mag. Er gaan behoorlijk wat krachten op die velgen, dus slijtage is vanzelfsprekend.
Nu komen er van die mooie zwarte!
Bij het wisselen van de wielen blijkt dat een van de kogelkoppen een lamme draad heeft. Daarvoor ook maar een nieuwe besteld. Dan zal ik ook iets moeten verzinnen om de uitlijning weer in orde te maken. Maar eens wat rondneuzen op de verschillende blogs wat er allemaal te vinden is. Peter heeft een zelfgemaakte en die heb ik inmiddels twee keer mogen zien. namaken moet lukken :)

Zo leer ik langzamerhand alles zelf te doen aan mijn Q. Dat voelt prima.

1 opmerking:

  1. een aanpasbare velomobiel vering via hendel op het stuur.
    het lijk me wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen