Pagina's

dinsdag 17 maart 2015

Bewust rijden

Als je zoals ik elke woonwerkrit tussen 5 en 6 kwartier in de fiets zit op inmiddels bekende wegen, dan komt er van alles langs in mijn gedachtenwereld. Of, zoals Sherlock Holmes het noemt: mijn gedachtenpaleis.

Dan komt het weleens voor dat ik ineens "wakker" schrik en even moet kijken waar ik ook alweer rijd. Onbewust ben ik dan weer een paar kilometer verder. Dat is in mijn omgeving geen punt, want heel druk is het verkeer niet. En volgens mij rijd ik onbewust wel veilig, op de automatische piloot, om het zo te noemen.

Wat ik dan wel merk is dat ik nogal veel beweeg in de bak. Kijkend naar mijn schaduw zie ik mijn hoofd behoorlijk veel beweging maken. Dat is natuurlijk energieverlies. Ik kan me herinneren uit de tijd dat ik gebiologeerd naar tijdrijders in de Tour de France kon kijken, dat de besten heel stil op de fiets zaten, zodat alle energie via de pedalen naar de snelheid ging.
Op die momenten ga ik bewust rijden, dan probeer ik zo stil mogelijk te zitten. Merkbaar is dan dat de snelheid omhoog gaat, maar dat het ook best lastig is in de Q om stil te blijven zitten. Ik ben niet breed gebouwd, dus ik heb ruimte tussen schouders en de rand van de Q. Dat wordt deels opgelost door die schuimrubber dingetjes ter hoogte van je schouders. Wat ook helpt zijn de armsteunen. Maar die heb ik dan maar aan 1 kant, omdat mijn laptoptas aan de andere kant zit. Morgen toch maar ook die armsteun erin en eens kijken wat dat oplevert.
En als ik dan zo stil mogelijk zit, gaat die bak weer veel bewegen. Volgens mij is een van de oorzaken ook dat ik meer omwentelingen per minuut maak met de Rotor bladen. Ik schakel veel later door naar de volgende versnelling dan voorheen.

Iemand tips om hier beter mee om te gaan?

9 opmerkingen:

  1. Het valt mij met de LOL-tochten ook op dat jij vaak met je hoofd heen en weer wiegt.
    Meestal bij het versnellen en het klimmen.

    Heb jij zo'n neksteuntje/-rolletje aan de achterkant van het instapgat bevestigd?
    Ik merk dat als ik met mijn nek los van de instaprand fiets, dat ik dan veel gemakkelijker met mijn hoofd heen en weer beweeg. Misschien heb je hier iets aan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een nekrol, Wim, maar als ik daarop steun zit ik iets te ver achterover. Misschien moet mijn stoel versteld worden.

      Verwijderen
  2. Stil zitten/liggen is inderdaad het meest efficient tijdens fietsen. In de Strada fiets ik al van begin af aan met een nekpad, omdat ik tijdens de proefritten al merkte dat ik m'n hoofd wilde steunen op de rand. Ik heb wel de indruk dat de steun veel helpt bij stilzitten, dus je zou dat kunnen overwegen.
    Fietsen die nog niet de laatste opdate's qua afstijvingen en framebevestiging hebben zullen inderdaad iets meer torsie vertonen dan de nieuwste, daar is weinig aan te doen, of je moet er zelf ribben in gaan lamineren......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan Geel heeft vorig jaar op Cycle Vision laten zien hoe hij zijn Quest stijver heeft gemaakt, inderdaad gelamineerde ribben. Zal; jet komend CV nog eens goed bekijken.

      Verwijderen
  3. Ik denk lichter trappen! En misschien bredere schouderblokjes, hoewel ik die meer zie voor in de bochten. Je wil toch ook niet klem zitten, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik trap al lichter sinds ik de Rotor bladen heb, dat scheelt al gauw 10%. Maar juist dan wiebel ik zo. Kortere cranks wellicht. zal daar eens naar gaan neuzen op het web, de ervaringen ermee.

      Verwijderen
  4. Ik zit compleet klem ( helemaal geen blokjes ) maar toch heb ik zeker geen breedgebouwde schouders. Dat heeft ook weer zijn nadelen want dan ben je continue in contact met de koude natte wand.

    Overigens gaat mijn quest ook heen en weer maar dan vooral bij veel kracht gebruiken en weinig toeren maken. Omdat ik nu kortere cranks heb kies ik vaker voor meer toeren maken en gaat de Quest niet/minder heen en weer.

    En en ander zal ook te doen hebben met de veertjes die in je verdempers zitten en de stroefheid van het wrijvingselementje die daarin zit. Als dat allemaal wat stugger is zal je ook minder heen en weer gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vering mag inderdaad wel wat stugger denk ik, want bij bochten veert ie ook aardig in. Hoe pak ik dat nu aan?

      Verwijderen
  5. Hallo Casper, als de veerpoten teveel veren tijdens het fietsen dan zijn de veren slap, ondanks dat mijn oude Quest en de nieuwe Quest dezelfde veren hebben, is de nieuwe veel stugger in de vering. Nieuwe veren of de stugge veren monteren is de oplossing, hierdoor wordt hij wel wat spartaanser, maar rijdt ook sportiever, en je kunt sneller door de bochten.
    Gr. Peter.

    BeantwoordenVerwijderen