Pagina's

zaterdag 21 februari 2015

Gedoe

Gedoe heb ik de laatste tijd met mijn Q. Ik heb al eerder geschreven over de binnenbanden en dat deze steeds lek gingen. Binnenkant van de velg moest worden gepolijst. Dat is gebeurd. Deze week twee keer gereden met de nieuwe buitenbanden en binnenbanden, Durano plus met SV6 erin.

Vandaag de spuit maar eens gepakt en de wielkasten schoon gespoten. Daar kwam heel wat modder uit. Ik zag dat ik van een wiel de band verkeerd om erin heb gedaan. Het rotatiepijltje staat verkeerd. Even eraf en weer erop. Centreren is dan weer lastig......
Even later hoor ik psssssst, band loopt leeg. wat nu weer? Weer aan de binnenkant!!!! Andere band erin, even later weer hetzelfde. Dus dan maar weer polijsten. het zijn wel twee verschillende plekken. Velglint verwijderd en alles brandschoon gemaakt. wellicht zat er scherp vuil in. Nieuwe band erin. Ik merk dat een wiel minder goed uitloopt, veel korter dan de ander.
Boutje los en eens voelen wat er is, want met de vork er nog in zie je niet veel. Het lijkt net of het ringetje tussen bout en as iets te groot is. Er zit ook wat slijtage op waaruit ik opmaak dat deze het wiel iets te veel klemt. Dus maar een extra, kleiner ringetje ertussen. Dat helpt wel wat, maar beide wielen draaien nog niet even goed.
Ach, misschien weet Peter de Rond, waar ik over twee weken heen ga, wel een oplossing.

De linkervelg heeft ook wat aandacht nodig in de zin van weer opnieuw goed richten. De rechter is wat dat betreft nog prima, maar daar klemt de rem een beetje, dus vandaag maar gelijk even schoongemaakt. Gedroogd en even geschuurd, zodat die weer goed werkt. Als het wiel toch los moet....Overigens zit er wel een deukje in. Komt vast van de ijspret bij de oliebollentocht, want ik kan me niet herinneren een andere keer ergens tegenop te hebben gereden.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Casper,

    Heb je Peter's tip met het dubbele velglint al toegepast? Dat zou toch ook moeten helpen...

    Groet,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, nog niet. Wel raar dat ik drie ritten zonder problemen rijd en dan na een bandenwissel dit weer heb. Er zat wel een wat ruw plekje op de plaats waar de velg een lasnaad heeft.
    En, tot nu toe nog nooit gehad, niet met Kojaks op 7 bar, eerdere Duranos op mijn 147 op 8 bar, Continental op 8 bar.
    Ik geloof zeker dat het helpt, maar ik vermoed dat er iets anders aan de hand is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super irritant zeg! Geen idee waar het dan nog aan kan liggen, erg vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had op een bepaald moment telkens lekke banden met de Primo's op de Roeifiets. Geloof het of niet, maar er staken gewoon van die kevlar/plastic draadjes naar binnen toe. Geen wonder dat ik lek reed. Die banden komen er dus niet meer onder. Terwijl er dus niemand in de roeifietswereld ooit last van heeft gehad. MM rijdt echt heel veel kilometers met de Roeifiets, hij had er nog nooit eerder van gehoord. Soms heb je gewoon pech.

    BeantwoordenVerwijderen