Pagina's

dinsdag 23 oktober 2012

Milestones

Oftewel mijlpalen. Af en toe leuk om die te bereiken. Vanochtend rond 8 uur heb ik ergens in de buurt van Diepenheim mijn 15.000e kilometer met mijn Quest afgelegd. Dat is in 13,5 maand gegaan. Nu is het dus zaak om naar Velomobiel te gaan, want ik kreeg bij aanschaf het advies om na ongeveer 15.000 kilometer de ketting en de tandwielen te laten nakijken i.v.m. slijtage. Zo vlak voor de winter neem ik dat advies serieus. Je zal maar bij -10 ergens in the middle of nowhere met een gebroken ketting staan! Ik heb wel standaard een kettingpons bij me, maar dat is geen prettig klusje, lijkt me, met zo'n lange ketting.

Andere "mijlpaal" is dat mijn gezondheid weer zo goed als in orde is. Nog een hoestje of wat per dag, maar dat mag geen naam hebben. Vooral na het fietsen, maar ook dat is normaal.

Nu ik toch bezig ben. We hebben een huis gekocht, na het onze verkocht te hebben. Op de kop af negen jaar in ons huidige doorzonwoninkje doorgebracht. Nu gaan we vrij wonen. Groot stuk grond en een mooie 70 m2 grote schuur erbij. En ja, je raadt het al, daarvan is zeker een deel voor de fietsen gereserveerd. Zowel binnen stallen als binnen repareren. Misschien wel een oostelijke doehetzelfligfietsgarage...........
Medio december zal het zover zijn.

Wordt vervolgd, dus.

7 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Zowel met de mijlpaal van 15.000 kilometer (ik ben er ongemerkt voorbij gegaan) en met de aanschaf van het nieuwe huis! En mijn ketting... moest ik ook maar eens nakijken, die rolt ook al 12.000 km. Nu ben ik een "wilde" rijder maar ik hoor weleens kilometerstanden van 30.000 km. voorbij komen voor de levensduur van ketting en cassette... Denk niet dat ik dat haal...

    Groetjes, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is toch nog snel gegaan met je nieuwe huis, gefeliciteerd!

    Qua ketting: ik rij nu bijna 30.000 km met dezelfde ketting en tandwielen. Ik kan nog geen grote slijtage zien en heb nog geen last van overslaan. Maar mijn fiets gaat waarschijnlijk in november naar velomobiel.nl voor een beurt, dan kunnen de experts o.a. hier eens naar kijken.

    Ik heb in mijn fiets wel wat reserve snelsluitschakels, pons liggen, en een lange draad (tip van brandweerquest) om de ketting door de buis te trekken mocht deze onderweg breken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correctie, een spaak (of draad) aan beide uiteinde stukje gebogen.
      Je hebt er alleen als aan als je niet weet wat er mee te doen. ;-p

      Als je de ketting 'breekt' eerst de twee uiteinde vasthouden met de spaak en twee gebogen uiteinden. Belangrijk dat de ketting ondertussen niet draait. Je hebt zo je handen vrij om te werken met de pons. Je kan de gebroken ketting hiermee ook zo vasthaken dat de spanning van de te ponsen schakel af is. Anders krijg je hem maar lastig sluitend. Hij moet vrij, op de juiste manier en goed passend in de pons liggen.

      Overigens breekt een ketting nooit zo maar vanzelf. Dat is een fabeltje. Dan moet je wel ontzettend sterk zijn!
      Als een ketting 'breekt' dan is er altijd ergens een schakel niet goed vast gezet de laatst keer.
      Het asje niet goed in de schalm gedrukt of zo. Of de schalm krom door verkeerd gebruik van de pons. Ook het aambeeld gebruiken voor tegendruk mij het aandraaien. Die wil nog wel eens kwijtraken in een gereedschaptas. Zonder aambeeld gaat het asje er gegarandeerd scheef in!

      Probeer de pons gewoon eens rustig uit op een oude ketting thuis. Dan weet je hoe het werkt. Dan sta je onderweg niet te klungelen en en ben je er ook niet meer bang voor.
      Een goed onderhouden ketting moet zeker 20-30K meegaan. Er zijn allerlei truuks om te kijken of hij versleten is. Er zijn simpele meetinstrumenten in de handel. Maar met een gewone schuifmaat kan ook. Als je de 'steekmaat' maar weet van een nieuwe ketting van jou maat en merk. De afstand van hart tot hart asje. Ik til meestal even de ketting op van het voorste blad. Als ik hij los van de tanden komt is hij op. Simpel. Te goedkoop om zuinig te zijn. (2,5x7 euro)
      Als hij overslaat hoeft hij niet versleten te zijn, maar gewoon te lang. Even een paar schakels er uit halen dus. Fluitje van een cent. Hoeveel schakels? Ketting op het grootste blad voor een achter. Als de derailleur nog naar beneden hangt even de ketting wat dubbel vouwen tot de derailleur bijna naar voren wijst. Die schakels kun je dus missen...
      Een andere oorzaak van overslaan kan ook zijn dat een slecht geponste schakel niet soepel wil scharnieren. Hij zit te vast. Dan loopt hij ook niet mooi rond over kleine tandwielen zoals die van de derailleur. Die beweegt even mee door de weerstand....en gaat dus spontaan schakelen.
      Hetzelfde met een schakel die zich al aan het loswerken is. Beter gezegd de schalm zit niet echt vast aan het asje. Die schalm haakt dan ergens achter en hij laat de derailleur schakelen.
      Vaak te horen en te voelen als het in het ritme van het rondgaan van de ketting gaat.
      Goed schoonmaken en nauwkeurig elke schakel even bekijken of voelen.
      Als iemand even de trappers draait en je kijkt achter bij de derailleur naar de ketting zie ook al snel de rotte plek. Hij hobbelt even op die plek.
      Succes ermee.

      Verwijderen
  3. #Marc en #Robert-Jan, bedankt. Ik vind die tip van brandweerquest wel handig, ga ik ook doen. Stevige ijzerdraad neem ik aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had nog een stuk aardedraad (groen/geel met koperen kern) liggen, stevig genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb carbon afscherming genomen. Dat scheelt weer geen draad nodig. Heb wel begrepen dat je de maat tussen de schakels op kan meten om de slijtage grens te weten. http://www.derks-wielersport.nl/xlc-kettingslijtagemeter---alle-type-fietskettingen-p-9704188.html gaat ook helpen. Weet wel dat bij vm.nl gezegd is dat mits regelmatig gesmeerd de ketting tot 50000 km mee zou kunnen

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inmiddels ben ik de 23.000km gepasseerd en de ketting vertoont nog geen tekenen van slijtage. Iets wat ik als racefietser niet gewend ben, want daar ging er elke 8 a 9 duizend kilometer een nieuwe op.
    Maar een stuk electriciteitdraad ga ik ook maar eens achterin leggen. Een gebroken ketting repareren in het duister zal namelijk niet meevallen vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen