Pagina's

donderdag 21 juni 2012

Effect

Vandaag de eerste woonwerkrit na de reparatie van de kogelkoppen. Theo van Goor voorspelde afgelopen zaterdag in Dronten dat mijn ritten sneller zouden worden, als effect van de vernieuwde kunststofkoppen. Het ging lekker, maar echt sneller nog niet, hoewel ik wel  minder energie heb verbruikt. Ik voel me namelijk nog lekker fit. Het effect was wel dat ik veel minder herrie in de kuip hoorde. Bovendien had het wegdek minder effect op mijn snelheid en de bestuurbaarheid van Q.

Peter de Bont meldde op zijn blog dat hij een hogere gemiddelde snelheid haalt sinds hij vaker kortere wwv ritten maakt. Dat is een effect van betere trainingsarbeid. Mijn ritten blijven voorlopig lang en door mijn agenda kan ik er geen goede regelmaat in krijgen, waardoor het effect op mijn gemiddelde niet van mijn wwv ritten kan komen. Wat ik wel kan doen is afwisseling in tempo. Een rustige rit, een snelle rit en dan nog een intervalrit per week. Dat moet wel positief effect hebben.

Woensdagmiddag ben ik vrij en heb ik tijd voor andere dingen, zoals onderhoud van Q. Ik hoopte het bij Wim S bestelde kettingwiel in te kunnen bouwen, maar helaas is dat te groot, of de ruimte onder stoel te klein. Het effect zou een betere en stillere kettingloop moeten worden. Helaas, dat zit er niet in.
Wel heb ik de stormstrip, die ik al langer in huis had op de achterkant geplakt. Mooi oranje op mijn oranje Q. Het effect ervan ondervond ik vanmiddag, omdat als voorbode van aangekondigd slecht weer, het al flink waaide. Zijwind had minder effect op de Q dan ik gewend was. Hij bleef lekker recht rijden en dwarrelde niet over het fietspad.
Nu nog hopen dat Wim het koppelstuk van 8 naar 6 mm draad tijdig in huis heeft om de Risse in te bouwen. Onderin waar deze vastgemaakt moet worden zit namelijk een 6 mm aansluiting. En dan eens kijken wat dat voor effect op het rijgedrag heeft.

Het effect van de gisteren vastgemaakte stormstrip, de nieuwe kogelkoppen en de schoongemaakte ketting is dat ik weer eens lekker gereden heb. Hele stukken vrijwel geruisloos, op de ketting na, rond de 40 km/u.
Zondag de racekap van #Sinner maar eens testen. Kijken wat voor effect dat heeft.

2 opmerkingen:

  1. Hoi Casper

    Heel herkenbaar die hogere gemiddelde snelheid op kortere ritten. Merk ook duidelijk dat een woon-werk rit anders is dat gewoon toeren. Fiets de laatste weken 6 dagen in de week maar krijg er op twee keer na niet echt een hoog tempo in. Registreer wel mijn hartslag en zie dat ik nu een tempo tegen de wind in van 38km/h rond hartslag 110 fiets. Twee maanden geleden was dat rond de 120. Gaat dan wel gemakkelijker maar nogmaals tempo draaien lukt vaak dan niet. Zal wel iets met de energie balans te maken hebben

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper,

    Mijn onderbreking van je rit vanochtend had wellicht ook een nadelig effect op je snelheid... Excuus daarvoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen