Pagina's

donderdag 7 juni 2012

Statistics

Als opgeleid black belt leansixsima wordt ik uiteraard heel blij van statistieken. Het is weliswaar geen exacte wetenschap, maar toch wel erg leuk.

Daar komt ie dan, het rijtje statistische gegevens, die ik vast nog wel eens via minitab in mooie plaatjes kan omtoveren.

Vanochtend rond 8 uur heb ik mijn 10.000ste kilometer in de Q afgelegd, in iets meer dan 9 maanden. Oftewel gemiddeld 1111 per maand.
Vanmiddag stond ik stil voor een koeienoversteekplaats, waarvan er volgens Wim maar 1 in Nederland is. Dusnie, bij Diepenheim is de 2e, weliswaar een flexibele, maar toch.
In die 9 maanden hebben 11388 bezoekers mijn blog bezocht. Met aftrek van mijn eigen bezoeken ongeveer 11111, wat neerkomt op 1234 per maand. Leuke getallen, toch? Gezien aankoopsom, uitgaven, afschrijving, restwaarde van Q en materiaal, is de kilometerprijs tot nu toe ongeveer 11,11 eurocent. Veelvuldig het getal 11, je moet wel gek zijn om een Q te rijden, lijkt dat te zeggen. Ik ben er ook echt gek op. Vandaag voor mijn doen redelijk rustig op en neer naar het werk gereden, omdat ik morgen weer wil. Ik wil tenslotte zo vaak mogelijk 2 x per week die wwv rit maken. Rij ik 's morgens 31,5 gemiddeld en 's middags 32,5. De echte statisticus gaat dan alles in mooie tabelletjes zetten en weet wat de gemiddelde snelheid over het hele jaar is en wat de trendlijn is. Ik weet dat ik het steeds prettiger vind rijden en dat ik nog steeds vooruit ga in snelheid. Bovendien blijft het genieten, doorgaans.
Sinds vorige week ligt er een F lite achterop, om dat eens te testen. Ik kan hele grafieken gaan maken van de snelheden met verschillende achterbanden: Kojak, Marathon Plus, Big Apple en F lite. Allemaal bevielen ze op een bepaalde manier. Ze liggen ook te wachten op hergebruik. Duurzaamheid, jawel.

8 opmerkingen:

  1. Ja, het is goed met je........:)

    Natuurlijk zijn er heel veel van dat soort koeienoversteekplaatsen in Nederland. Misschien wel meer dan 1000.

    Er is echter maar één koeienoversteekplaats waar koeien zelfstandig de gehele dag kunnen oversteken.

    Ze bepalen dus zelf of ze gaan oversteken en het verkeer zal de koeien wel voorrang moeten geven of ze dat nou willen of niet...;)

    Daarvan is er dus maar één.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nijkerkerveen, Blokhuizersteeg vlakbij manege Kraaij is een oversteekplaats met 2 stoplichten.
      De koeien drukken niet zelf op het knopje, maar toch ook een leuke.

      Verwijderen
  2. 3 x 20 inch Quest ik zie het al....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad 3 x 20, maar de F lite alleen achterop, want voorop zorgt het voor teveel slijtage en te weinig stuuruitslag, dus grotere draaicirkel. voorop liggen Kojaks.

      Verwijderen
    2. Heb je de F-Lites voorop ook al zelf geprobeerd dan?

      Slijtage is alleen aanwezig als je zelf teveel de banden laat aanlopen bij het sturen. En aan de beperkte stuuruitslag valt best te wennen, is mijn eigen ervaring. Komt vooral neer op goed aansnijden van bochten, ook krappe.

      Ondanks deze nadelen vind ik zelf de voordelen (comfort door meer vering, in combinatie met snelheid) groter, dus voorlopig houd ik ze erom. Ik ben er blij mee.

      Verwijderen
    3. nee, niet zelf geprobeerd, maar soms kan ik goed afgaan op ervaringen van anderen en hoef ik geen geld uit te geven om zelf te ondervinden dat het onvoldoende is. Ik heb nogal wat krappe bochten in mijn wwv rit.

      Verwijderen
  3. je kunt beter vijf overstekende koeien hebben, dan één overstekende auto. (Bekend velomobiel gezegde)

    BeantwoordenVerwijderen