Pagina's

zondag 20 mei 2012

Need for speed

Snelheid, daar gaat het toch om in een velomobiel? Sinds ik vorig jaar september een Quest heb, ben ik bezig met verbeteren van de kruissnelheid en gemiddelde snelheid. Mijn doel met de Q was om binnen 1,5 uur de 53 kilometer enkele reis naar mijn werk in Almelo te doen. Voorheen op de racefiets kon ik een wat kortere route, meer door de bebouwde kom, met een afstand van 49 kilometer rijden. Dat ging in 1.45 uur en dan kwam ik redelijk uitgewoond aan, door een veel hogere hartslag.
Alle verhalen over de velomobiel lezende, dacht ik die 1,5 uur wel snel te kunnen pakken, na enkele weken. Je zou een gemiddelde op een racefiets van 30 km/u kunnen vertalen naar 37,5 in een vm. Dat valt vooralsnog tegen. Ik heb 1 keer 33.8 gehaald. Zoals ik al eens eerder schreef, gaat dat niet met dezelfde hoge hartslagen als op de racefiets, gemiddeld rond 130 is normaal, waar het bij de racefiets op 150 bpm zat.
Kennelijk duurt het toch langer om echte Q benen te kweken en daar heb ik vrede mee. Wellicht valt er hier en daar nog wat technisch te verbeteren aan de Q. Sommigen proberen met over te halen tot de aanschaf van een splinternieuwe carbon Q. Dat zal best sneller gaan, maar met een hogere kilometerprijs!

Vooralsnog blijft het de vintage 3x20 Q 147. Ik geniet nog ruim voldoende om de wat lagere snelheden te compenseren.

11 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar. Ik dacht in den beginne mijn 26 km route wel in drie kwartier te kunnen rijden. M'n record staat op ruim 50 minuten, gereden onder supergunstige omstandigheden. Nog vijf minuten sneller betekent dat het gemiddelde met zo'n 4 km per uur omhoog moet. Dat wordt nog een hele uitdaging. Bovendien wil ik niet geheel bezweet op m'n werk aankomen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Casper,
    Ik begrijp wat je bedoelt, racefiets benen zijn nog geen ligfietsbenen. Dit duurt langer dan een paar weken, ik zal niet zeggen jaren, maar mijn ervaring is wel dat het een jaar kan zijn, toen ik van een Aleweder overstapte op een Quest, kon ik pas na een half jaar merken dat er verschil in snelheid kwam, vreemd maar waar.
    Heel belangrijk is je spoorbreedte afstelling en je bandenkeus/spanning, als je dat niet goed heb, kun je de snelheid wel schudden.
    Geniet van het fietsen en dan komt de snelheid vanzelf.
    Gr. Peter de Rond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Casper,

    Volgens mij valt gemakkelijk te testen of je Quest optimaal is afgesteld, door een volgende keer (bij de LOL-tocht?) even van fiets te wisselen en te vergelijken of er wat aan scheelt. Ik denk dat er vast nog wat geoptimaliseerd worden aan de 'vintage', en dat zou dan natuurlijk mooi meegenomen zijn. De winst moet dan uit een lagere rolweerstand (banden, sporing) en verminderde wrijving (lagers, ketting/tandwielen) komen. Grote verbeteringen in luchtweerstand zijn m.i. alleen met een vm-kap te behalen.

    Maar ik ben met Peter eens dat het ontwikkelen van ligfiets- en in het bijzonder velomobielbenen de nodige tijd en meters vergt. In retrospectief (met nu 22.000 km's in 18 maanden) denk ik dat ik nu pas een beetje gewend raak...

    Ik hoorde ooit dat het snelheidsverschil tussen racefietsen en velomobielen 5 km/u zou zijn. Of dat zo is? Geen idee, ik heb nooit racefiets gereden.

    Groets,
    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Marc:
      "Groets"...sinds wanneer heb jij een roeifiets? Of is dit een typefout?

      Je wilt me toch niet vertellen dat je niet op de hoogte was van het feit dat je alleen "Groets" mag gebruiken als je ook echt op een Roets rijdt?!

      Oei, oei.

      Verwijderen
    2. Haha, beet! Groets is een 'herintredend woord', zie Prachttaal :-) Dit woord gebruik ik wel vaker, is trouwens ook een anglicisme/amerikanisme...

      Verwijderen
  4. Wat ook niet echt helpt zijn die geweldige hoge gemiddelde snelheden van andere VM-rijders.

    Volgens mij zijn er toch echt een paar die niet het verschil weten tussen gemiddelde en kruissnelheid.

    Soms lees ik getallen en dan vraag ik mij echt af waarom die mensen niet aan wedstrijden meedoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal met Peter en Wim eens.
    De Quest heeft imago van een visser. De vele verhalen met grote cijfers moeten in een perspectief gelezen worden.
    Het is verleidelijk dit aan te horen, er in te geloven en denken ik schaf zo'n fiets aan en dat gaat ook bij mij gebeuren. Helaas. Daar komt meer bij kijken als alleen een potentieel snelle fiets.
    Als je Bonfire kan betalen en kopen maakt je dat nog geen wereldkampioen dressuur.

    Er spelen vele factoren mee zoals Peter aangeeft. Sporing, soort banden, temperatuur, wat je gegeten hebt en of je ruzie met je vrouw hebt gehad.....ja, dat meen ik. Geen gein.
    Praktisch gezien is mijn eerste vraag, hoe geschikt is de route om hard te gaan. Bochten, wegdek, verkeer, stoppen enz.
    Tweede vraag geef ik zelf maar antwoord op een 3x20 inch Quest, hoe goed geprepareerd ook, kan zich nauwelijks meten met een 26 inch Quest. De nadruk komt dan al meer op de kwaliteiten van de rijder te liggen. Carbon maakt alleen echt verschil als jezelf ook optimaal presteert. Eerst maar goede ketting preparatie en sporing.

    En ja, het kost tijd en gewenning om Questbenen te ontwikkelen. Mijn ervaring is dat dit meestal tegen gewerkt wordt door elke dag er maximaal voor te gaan. De prestatiecurve kan onder bepaalde omstandigheden zelfs omlaag gaan. Met vaak als reactie dat je er nog harder aan trekt tot er trainings overbelasting ontstaat. Ik waarschuw maar even als geboren wijsneus...

    Ik kan zo nog wel even doorgaan met uitweiden maar het beste kan ik je adviseren mee te doen aan wedstrijd. Het is behalve leuk, ook erg leerzaam. Je steekt veel af van andere rijders die niet te beroert zijn hun kennis te delen. Bovendien kan je echt je vordering vergelijken en meten aan de prestaties van anderen. Tijden en klassering zijn harde cijfers die niet liegen.

    Het hoeft niet met de Quest te starten natuurlijk. Elke andere fiets is zeer welkom. Doe eens gek en schrijf je gewoon in voor Cyclevision voor ALLE onderdelen. Gewoon doen. Je zult zien dat op vele gebieden enorm veel van opsteekt en het is nog gezellig ook.
    Succes met je training.

    Ehh...Groetz ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke reacties, en leerzaam! En ja, die verhalen, dat staat toch echt ook op de site van velomobiel. Maar goed, ik neem de tijd om te wennen en spaar intussen gewoon door, wie weet komt die 26 inch er dan.

    Mijn muziekleraar vroeger antwoordde op de vraag van mij of ik een nieuwe gitaar moest kopen: leer het eerst maar op de oude, als dat goed gaat koop je maar een nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt het bijna begrepen, maar net nog niet helemaal.
      De aanschaf van een 26 inch Quest maakt je niet per saldo sneller. Misschien op lange afstanden en in een stevige wedstrijd. Maar voor je woon-werkverkeer is de winst waarschijnlijk verwaarloosbaar.
      Ik beweer ook niet dan 3x20 inch Quest een langzame fiets is.
      Ik ken iemand met een stok oude, zwaar doorleefde 3x20 Quest raced en puur door slimheid en ervaring kan hij voorin meerijden. Alleen wordt hij (te) vaak uitgeschakeld door simpele pech.
      Typisch een geval groot talent, slecht materiaal.

      Nog een poging om je over te halen om wedstrijden te rijden. Hou je vast:
      Je kan niet uitproberen om te voelen hoe het voelt om op een brandstapel te staan door je vinger in een vlam van een aansteker te houden.
      Denk daar maar eens over na......

      Inschrijven CV ALLE onderdelen. Niet alleen de individuele uurtijdrit.
      Nu hou ik mij verder stil...;-)

      Verwijderen
    2. Ha Theo,

      Spreek je jezelf niet tegen in je 2 reacties? In de eerste lees ik dat een 20 inch zich nauwelijks kan meten met een 26 en in je 2e bericht lijk je dat te ontkrachten. Maar goed, volgens mij is mijn Q technisch in orde, misschien de big apple achter nog omruilen voor een F lite. Ketting en sporing is prima, bandenspanning ook. Ik wissel intensief rijden ook af met dagen op max 130 bpm in een rit.
      Het zal de ontwikkeling van de benen wel zijn. Vandaag een rit van 106 km met 33.4 gemiideld kunnen doen.
      Mijn ww rit heeft flinke rechte doorrijstukken, maar ook 2 bebouwde kommen waar ik door moet. de rechte stukken haal ik rond de 40.
      CV, tja, dat wordt max 1 dag, want mijn dochter viert haar verjaardag. Lijkt me wel goed om eens ervaringen uit te wisselen. Overigens doen we dat ook wel met onze LOL.

      Verwijderen
  7. Een velomobiel is niet op elk traject sneller. Sterker nog, op mijn woon-werk route zijn mijn 3 fietsen (een hybride, een open ligfiets en de velomobiel) nagenoeg alle 3 even snel. Wel is de velomobiel het meest comfortabel van allemaal dus die pak ik natuurlijk het meest :)
    Om 37km/u gemiddeld te halen moet je over 2 voorwaarden kunnen beschikken : een hele goede conditie en een hele gunstige woon-werk route.
    Overigens respect voor de fikse afstand!

    BeantwoordenVerwijderen