Pagina's

donderdag 10 mei 2012

Quest open u!

Was het maar zo eenvoudig om een velomobiel te openen. Maar eerst de aanleiding. Overigens zal elke vm rijder vroeg of laat dit klusje (willen) doen.

Ik heb de laatste tijd steeds meer last van geklepper van de boven en onderkant, tegen elkaar aan. Vooral uiteraard op hobbelige wegen. Het weekje fietsen met marc, de Dubenel tour, ging met grote regelmaat over slecht wegdek. Daar moet maar eens een eind aan komen, dacht ik pas. Nu heb ik toch een week vakantie, waarin klussen aan huis en ......op de agenda staat.
Dus maar een rubberstrip laten komen, van velomobielonderdelen.nl. Tegelijk ook maar een stormstrip erbij.


Dan is het maar goed dat het slecht weer is, want dan heb ik tijd om onder de carport de boven en onderkant eens van elkaar te scheiden. Het losschroeven van de bouten valt op zich mee. Ze zitten weliswaar niet altijd op prettige plekken, maar met een half uurtje is alles los. Dan de beide delen voorzichtig van elkaar halen, want er zit kit tussen die hier en daar goed vastzit. Ook dat lukt. Dan is te zien dat er niet overal kit zit, wat waarschijnlijk het klepperen veroorzaakt. Alles goed reinigen en gladmaken en dan de rubber strip erop. Met af en toe wat secondenlijm lukt dat goed. Ik laat het op de geleverde breedte, want je weet maar nooit. Het gaat prima en het is snel klaar. Overigens makkelijk om de gaatjes niet te groot te maken, voor de boutjes, want die blijven er dan mooi in hangen. Makkelijk om straks de bovenkant erop te doen en de moertjes er weer aan te krijgen. Het sluiten gaat ook prima en vastdraaien van de moertjes is hetzelfde als losmaken: niet moeilijk, maar wel lastig overal bij te komen.
Als alles dichtzit, blijkt dat niet alles overal goed aansluit. Hier en daar kan ik er zo doorheen kijken. Misschien toch maar weer open maken en de rubberstrip er dubbel op doen, dan sluit het wel. Wellicht eerst een rijte over de hobbelwegen van Zutphen maken om te kijken of mijn doel is bereikt. Ik heb er witte tape bij om af te plakken. Transparant heb ik niet kunnen vinden. Dat wordt nog een lastige klus, die tape mooi strak erop plakken.

Ik heb uiteraard de kans waargenomen om alles eens na te lopen, schoon te maken en vast te draaien wat los zat. Dat was niet veel, gelukkig.

Zo langzamerhand begin ik toch alle technische geheimen van de Quest te leren kenne. Nu nog een keer de veerpoten schoonmaken en invetten, het achterwiel een keer eruit en dan heb ik alles wel gehad.


Op bovenstaande foto is te zien dat de overbuurjongen een brommer heeft. Hij klust eraan, heeft hem voor 200 euro gekocht. wat als je een vm voor dat bedrag kan kopen en eraan klussen. Als de jeugd dat gaat doen, wordt het allicht beter op de weg. Maar ja, dat zullen, met de huidige vm prijzen illusies blijven.

2 opmerkingen:

  1. Hi Casper,
    Het plakken van de tape rond de fiets is eenvoudig. Zet de tape vast aan het begin en rol ruim een meter tape af. Trek de tape strak en laat deze op de naad zakken. Doet dit nog twee keer en je bent aan één kant klaar.
    Dan de andere kant op dezelfde manier en alles zit er strak op.
    Succes.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Casper,

    Ben wel benieuwd of het geklepper (waar ik zelf tijdens de DuBeNel tocht niets van heb gehoord, ik mocht genieten van mijnkrakende veerpoot) nu voorbij is?

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen