Pagina's

zaterdag 14 april 2012

Big Apple

Nee, dit gaat niet over New York, maar het heeft er wel mee te maken. Ik heb een nieuwe buitenband op mijn achterwiel gelegd, een Schwalbe Big Apple. Waarom, vraag je? Welnu, ik ben het gedender met een hard opgepompte Kojak achter een beetje beu. Op mijn wwv route heb ik een flink stuk klinkerweg, door Diepenveen. Telkens zwabber ik alle kanten op. En om nou net voor Diepenveen lucht uit de band te laten en daarna weer oppompen, daar heb ik weinig trek in. Overigens zijn sommige fietspaden ook niet prettig. Ik heb weleens flink moeten remmen omdat ik echt een andere kant op werd gelanceerd dan ik in gedachten had.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik de Big Apple tegen. Hendrie van LOL had de laatste keer ook zo'n vette buitenband erop liggen en hij was er enthousiast over. nu weet ik niet of dat ook een BA was, dat hoor ik wel van hem.
Deze band heet Big Apple, omdat veel stuntfietsers in NY deze band gebruiken vanwege de vering als je hem niet te hard oppomt.

Vandaag de ultieme test. Peter had via blogspot aangegeven dat hij wilde weten wat een mooie route van Rijssen naar Ede is. Ik heb dit als uitnodiging opgevat en ben van Zutphen naar Ede met hem meergereden. Daarna over Wageningen naar Arnhem, IJssel over en weer terug naar huis. 123 testkilometers met als resultaat dat de band er voorlopig om blijft!
Heerlijke band, geen last meer van kleine oneffenheden. Strakke wegligging en geen snelheid inleveren. De band mag op 5,5 bar en doet het dan goed. De maat is 20x2,00 of 50-406.

De rit met Peter was leuk. Hij is de vorige eigenaar van Q 147 en hij heeft nu een carbon Q, ook mooi oranje. Leuk om kennis te maken en wat ervaringen uit te wisselen.

Het was ook nog eens goed vm weer. Niet te koud, niet te warm, beetje wind. Tevens, vanwege de route over de Veluwe en langs Doorwerth, veel klimkilometers gemaakt. Goede voorbereiding op de DubeNeltour.

9 opmerkingen:

  1. Hi Casper,
    Ook met de Big Apple blijf je op slecht wegdek, al helemaal in bochten, dribbelen en uit koers raken. Dat voorkom je alleen met een echte schokbreker. Gewoon een keer proberen, bevalt ie niet stuur je hem gewoon terug.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wim,

      ik las uiteraard al over de schokbreker,wat me tegenhoudt is het inbouwen. Wat ik nog nooit gedaan heb, is uiteraard een uitdaging, maar ik ben er ook wat bang voor. Hoe moeilijk is het?

      Verwijderen
    2. Hi Casper,
      Het is eenvoudiger dan het verwisselen van een band.
      Jan Reus en ik gaan in de komende weken een video maken van de verwisseling van een demper.
      Korte handleiding. Zet een krukje onder de staart van de Quest. Draai de bovenste vleugelmoer los en schuif de oude veerpoot van de bout. Verwijder de kettingafscherming. Draai de oude veerpoot van zijn onderste stangkop. Draai de nieuwe demper erop. Mogelijk moet je enkele mm's van de kettingafscherming weg dremelen. Schuif de kettingafscherming over de nieuwe demper en zet de bovenste vleugelmoer weer vast. That's all.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    3. Dag Wim,

      Dat klinkt inderdaad heel simpel, moet ik ook kunnen. Ik zal erover nadenken, wacht wel op jullie flm.

      Verwijderen
  2. Diepenveen? Je zult Diepenheim bedoelen ;)

    Nico S. heeft het voornemen om ergens in dit jaar met Peter en andere vm-rijders een dag 'rondje' IJsselmeer te rijden. Hardstikke leuk. Ik heb dus met mijn deelname ingestemd. Ga jij ook? En nog meer mee-lezers?

    Groet Marc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daar had ie het al over, lijkt me inderdaad wel leuk. Wel een uitdaging dat op 1 dag te doen.

      Verwijderen
    2. en inderdaad, het is Diepenheim, dat haal ik wel vaker door elkaar.

      Verwijderen
  3. Grappig dat je deze band weer 'ontdekt' hebt.
    Veel goede herinneringen en ervaringen heb ik aan deze band. Daarna volgde het Kojak tijdperk. Dikke banden waren helemaal niet 'hot' zoals nu bij velomobielen.
    Hij is idd zeer comfortabel. Sterker nog: 5,5 bar is erg hoog en heeft geen zin. Precies tussen 4,2 en 5 bar houden is ideaal. Meer druk geeft minder comfort en geeft geen betere rolweerstand. Minder druk is onmiddellijk te voelen door toename van rolweerstand. Mogelijk is je velg ook niet bestand tegen deze zijdelingse druk.

    Er is inmiddels veel veranderd aan band opbouw en compound keus.
    De BA is erg zwaar. Met een dikke binnenband over de 500 gram. Dat merk je met accelereren. Kies ook een 50 mm biba anders rij je of vaak lek of scheurt band spontaan.

    De wangdikte is ook niet meer nodig. Er waren toen meerdere productieversies in omloop. Ook de plaats (Indie?) waar ze gefabriceerd werden maakt wat uit. Sommige waren zeer lek gevoelig, andere juist niet. Sommige liet het loopvlak los, andere niet.
    In elk geval zijn ze zeer slijtvast. Ik deed er minstens 10000 km mee, sommige wel meer dan 20000 km. Als ze niet te vaak lek rijden kan je ze tot het canvast oprijden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theo,

      ik moet er inderdaad een andere binnenband in doen. de band voelt niet heel zwaar, wellicht is er sinds jij er mee gereden hebt e.e.a. verbeterd in de productie. Maandag rij ik er mijn wwv rit mee en zal de "kasseientest' gedaan worden.
      dank voor je tips aangaande lek rijden en scheuren, ik hou er rekening mee.

      Verwijderen