Pagina's

zondag 15 april 2012

Garmin Connect, help

Zoals de frequente lezer al wel zal weten, ben ik wat aan het experimenteren met routeplanners en de geplande route vervolgens in de Garmin Edge zetten.
Met garmin connect is het eenvoudig de gemaakte route over te zetten. De routeplanner van de fietsersbond is erg goed, maar ik heb altijd wat moeite met het overbrengen. Het lukt altijd wel, maar het is niet zo makkelijk als de Garmin Connect.
Nu gaat er iets anders met GC niet zo goed. Ik heb al een paar keer een route gepland, met vertrekpunt mijn huis. Als ik vervolgens de Edge aanzet en ga navigeren, start de route op de kaart in de Edge altijd enkele honderden meters verder, soms zelfs een kilometer. Dan verwijder ik de route, maak deze opnieuw en laad hem er weer in. Weer met hetzelfde resultaat. Een route gemaakt via de Fb lukt altijd en heeft dit probleem niet.

Wie herkent dit en wie weet wat eraan te doen is.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Casper, jouw probleem herken ik niet maar ik hanteer de volgende methode (zonder Garmin Connect).

    1. plan route in de FB routeplanner
    2. download als gps (gpx) bestand
    3. koppel mij Dakota 20 via usb poort
    4. kopieer het gpx bestand naar de map GPX op mijn dakota 20
    5. ga naar trackbeheer op de gps
    6. kies de zojuist geuploade track
    7. gaan met die banaan....

    Ik kies er trouwens voor om niet te routeren maar de geladen track te gebruiken als orientatie voor de te fietsen route.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Paul,

      Gisteren via FB uiteindelijk een route gemaakt en met succes naar de Garmin gezet. Ook deze start dan niet bij het beginpunt dat ik heb opgegeven. Vreemd. Ik gebruik OSM als kaart. Het kan natuurlijk aan de soort Garmin, een Edge, liggen.

      Verwijderen
    2. De metode van Paul is echt de manier zoals het zou moeten gaan en meestal ook gaat.
      Het is idd verstandig niet te routeren maar een track te maken. Die kan je alsnog laten routeren (Trackback) op de Edge. Geplande routes op de computer willen nog wal eens anders uitpakken op de GPS.

      Volgens mij zit jou probleem ergens anders.
      Ik kan je niet precies vertellen wat je moet doen, omdat ik geen Edge heb, maar mogelijk is je geladen kaart niet goed gekalibreerd.
      Misschien dat je het kan controleren door de GPS aan te zetten (buiten) en kijken of je werkelijk wel op het punt staat wat de kaart aangeeft.
      Diep inzoomen en de trackspoor aanzetten. Een beetje rondwandelen van het positie pijltje terwijl je stilstaat is normaal. Een marge van 20-30 meter mag wel. 100 meter is echt te ver.
      Mogelijk is er wat mis gegaan bij het installeren van de kaart?

      Verwijderen
  2. Ook ik heb dat probleem met mijn Garmin Etrex en MapSource niet. Maar wellicht heeft het te maken met de kaart die je in de Garmin Edge hebt geselecteerd. Zo schijnt OSM (Open Street Map) niet zo goed te routeren. Of misschien heb je de topokaart geselecteerd die geen routeringsfunctie heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik gebruik de uistekende OSM en de routering is inderdaad matig (zeker bij lange stukken) vandaar ook dat ik het niet gebruik.

      Verwijderen
  3. Beste Casper,

    Ik heb met de fietsrouteplanner van de fietsersbond sinds kort ook een nieuw probleem. En dat is dat de FB-planner alle routes afbreekt op 500 trackpoints. Ik weet wel dat dit een zeer hinderlijke eigenschap van garmin is, maar dat de Fb zich hier nu ook aan conformeert is heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen