Pagina's

maandag 9 april 2012

Routeplanners, deel 2

Eerste paasdag mooi weer, dus goed besteed met een mooie tocht over de Veluwezoom. Natuurlijk na eerst een paasontbijt genuttigd te hebben.
Vooraf en route op Garmin Connect uitgezet over de Veluwezoom naar Arnhem, IJssel over en via Lathum en Doesburg terug.
Navigeren moet je leren, merk ik. De plaats van het scherm van de Edge 705 is van belang, om goed alles te kunnen aflezen. Die moet ik gaan verplaatsen, merk ik. Dan de manier van navigeren, dat kan op 3 manieren. Ik kan het kaartje gebruiken, waarop ik in contrastkleur de route zie aangeduid. Het kan met pijltjes, waarbij de afstand staat waarop ik moet afslaan. Of ik rijd met de kompasmodus. Dat laatste doe ik eerst, maar dat gaat niet goed. Dat geeft alleen de richting aan en bij kruisingen wel of ik af moet slaan of niet, maar het blijkt niet betrouwbaar. De pijltjes gaat ook niet goed, want dat is moeilijk leesbaar, zeker bij hogere snelheden waarbij ik op de weg en het overige verkeer moet letten.
In het bos zou ik soms op zandpaden moeten gaan rijden. Dat komt omdat ik te veel afstand tussen de punten (waypoints) neem, zodat GC zelf gaat plannen. Niet meer doen dus.
Ik ben ook niet bij Arnhem over de brug gegaan zoals gepland, maar uiteindelijk tussen Rheden en Lathum met het pontje. Ook leuk met een Q!
Door in het begin veel tijd verloren te hebben met draaien en zoeken, vanaf Lathum op mooie fietspaden en doorgaande wegen de snelheid maar opgevoerd. Geruime tijd rond de 40 kunnen rijden, soms ruim erboven. Wind mee, asfalt onder de Kojaks en een zonnetje op de kop, mooier kan het niet.

1 opmerking:

  1. Ik gebruik altijd de routeplanner van de www.fietsersbond.nl om een mooie tocht uit te zetten. Het aldus gemaakte track laad ik in Mapsource en vervolgens in mijn Garmin Etrex. Dan kies ik de optie track back en stel ik een koersalarm in. Dan geeft de Grmin een accoustisch alarm als ik te ver van het uitgezette track afwijk (bijvoorbeeld omdat ik een afslag heb gemist). Mocht je meer willen weten over de functies track back en koersalarm, laat dit weten, want dan stuur ik je een artikeltje hierover.

    BeantwoordenVerwijderen