Pagina's

vrijdag 24 februari 2012

kilometers maken en het ratelt.........

Het weer is prima, hoewel wat grijs, maar qua temperatuur lekker. Beetje gespetter maar dat is goede koeling!
Vanochtend 30.3 gemiddeld gereden, de eerste keer echt boven de 30! Dat belooft wat, hoop ik. De enige stukken waardoor het gemiddelde omlaag gaat zijn dorpskernen en lichte hellingen van viaducten. Grote stukken gaan tussen 35 en 38 kruissnelheid en dat voelt lekker. Hartslag niet echt hoog, gemiddeld rond 130 a 140 bpm.
Net als eerder deze week gaat het na een dag werken wat minder, geen probleem overigens. De terugweg heb ik een omweg gemaakt om eens een andere route te hebben en om wat meer kilometers in de benen te krijgen. Ik wil tenslotte in de meivakantie een tour door NL en B maken (Beneltour), met etappes van 150 tot 200 km per dag. Vandaag 117 km gereden.

Technisch moet ik toch wel wat aan de Q gaan doen. Het ratelt af en toe nog flink. Ik heb de kooi om de achterderailleur al op de goede plek geduwd maar op een of andere manier schiet ie toch weer verkeerd, met als gevolg flinke ratel. Gevoelsmatig heeft het invloed op mijn snelheid en dat voelt niet goed. Marloes mango 54 heeft al eens aanbevolen om niet achteruit te rijden met de Q en dat doe ik dan ook niet. Kennelijk heeft schakelen ook invloed. Morgen maar eens kijken of er iets vast te schroeven is. Moet toch aan de slag, want vuil en pekel moeten er af. Bovendien is het weer tijd voor die kale met die lollie; juist ja, de Kojaks gaan er weer op.
Hoewel, via Google+ een filmpje van Harrie Lieben gezien en daarop zie ik een heel ander kooitje bij de dreailleur, met een tandwieltje van kunsstof. Zou dat de oplossing zijn?
Overigens vind ik dat ook een prettig onderdeel van het fietsen, de boel onderhouden en daar waar mogelijk verbeteren.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind fietsen op de fiets toch leuker dan knutselen aan de fiets.

    Bij de nieuwer Mango's zat er inderdaad zo'n kunstof plaatje i.p.v. een gewone derailleur geloof ik. Of dat bij nieuwere Questen ook het geval is, weet ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind beide wel leuk, vooral als het dan uiteindelijk (ook bij iets nieuws/onbekends) toch gewoon netjes allemaal op zijn plaats valt en het gewoon weer goed functioneert.

    Zelf heb ik geen ervaring met de 20" quest, behalve dat ik zelfs in de 20" met bult niet pas door de vast armsteunen. Maar wellicht kan Pieter Jan uit Deventer (ja dezelfde als die laatst meereed met LOL) je verder helpen. Hij heeft tot eind 2010 met een 20" quest gereden, maar heb geen idee of hij zelf veel deed / doet aan het onderhoud.

    nsa groet u en gaat zelf zaterdag de (nog bevroren) scheg onveilig maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Casper,

    Mijn mango heeft in principe dezelfde aandrijving als de QUEST20. Ik heb soms ook erg veel geratel achter me, en dat komt bewezen van de kunstof beschermkappen van de aandrijving. Vooral die linksachter me zit, om de secondaire ketting, raakt op een of andere manier dan de bewegende delen. Als ik de kappen verwijder of opnieuw positioneer, is het probleem weg. Heb je daar al eens naar gekeken?

    lorenz

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Lorenz,

    Ik heb er ook aan gedacht, maar die ruimte is erg groot. Het zit volgens mij echt in dat kooitje. Vanmiddag nog even goed gekeken. De ruimt waar de ketting door moet is erg krasp en als dat ding maar 1 milimeter anders zit gaat het al fout. Kortom: naar velomobile in Dronten.

    BeantwoordenVerwijderen