Pagina's

dinsdag 21 februari 2012

cadans, balans, conditie

Vandaag voor het eerst sinds bijna twee weken weer eens een wwv rit gemaakt. Heenweg ging lekker. Ik kon een hogere versnelling rijden en zat geregeld op 35 km/u als kruissnelheid. Uiteindelijk 53.6 kilometer met 30km/u gemiddeld gedaan. Bij langere stukken rechtdoor kwam ik in een goede cadans, waardoor het lekker doorrijden is. Ik moest tijdens het rijden denken aan de ontwikkelingen in het racefietsen. Waar het voorheen gangbaar was om zwaar verzet te rijden, zie Hinault en Merckx, is het de laatste jaren gangbaar om sneller te trappen. Een cadans van 90 rpm is normaal. Mart Smeets had het de eerste keer dat Lance Armstrong dit liet zien over een koffiemolentje. Ach ja, Smeets, die heeft het nooit begrepen. Lance heeft er 7 keer de tour mee gewonnen en de trend gezet.
Ik denk dat ik het beste draai met 80 rpm, maar ik heb geen cadansmeter om dat na te kijken. Eigenlijk ook onzin, gevoel is belangrijk. Hoewel het om beter te kunnen klimmen, zeker met een zware Q, goed is om een hoge cadans te trainen.
Ik heb al geschreven dat ik de kettingrollen heb verwisseld voor nieuwe. Dat lijkt merkbaar, gezien mijn hogere snelheid. Ook duidelijk minder bijgeluiden, hoewel deze op de terugweg weer meer hoorbaar waren. Toch dat rare dingetje, een soort kooi, bij de derailleur? Dat wordt dan de volgende klus. Ook het schakelen gaat niet fijn, het terugschakelen, ook daar maar eens aandacht aan besteden, bijstellen met de stelschroeven. Op de terugweg blijven steken op 29 km/u gemiddeld.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de hogere temperatuur en een betere conditie (ontsteking is verdwenen) zorgen voor een juiste balans, zodat het rijden beter voelt en lekkerder gaat.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat ik de 30 km grens zou bereiken na 10 dagen niet fietsen en veel medicijnen. Verrassend voor me, dus.

En.......fantastisch fietsweer vandaag. Beetje gespetter in de ochtend, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Temperatuur weer eens goed boven nul. Einde van de middag zelfs de zon in mijn vizier. Laagstaand en ondergaand. Mooie kleuren in het Achterhoekse landschap. Verderop in de week belooft het zelfs lenteachtig te worden.

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat het weer beter met je gaat.

    Met "veel medicijnen verrassend goed fietsen" heet volgens mij gewoon doping........;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was hier vanmorgen 3,0 °C. Gisteren (maandagavond) had ik de spike tires verwisseld voor mijn gewone banden (Schwalbe Durano). Dat fietste weer een stuk sneller. Laat de lente maar komen.

    BeantwoordenVerwijderen