Pagina's

zondag 15 januari 2012

aandrijving schoon en ontsteking weg

Een heerlijke tocht door weer eens een ander deel van Overijssel. Ditmaal langs Eefde naar Bathmen, Lettele, Okkenbroek, Holten, Markelo en bij Lochem Gelderland weer in. 75 kilometer gereden met een lekker zonnetje.

Gisteren de aandrijving schoon gemaakt, zoals Beekie al op zijn blog had aanbevolen. Vooral de buizen waar de ketting doorloopt zijn erg vies, wat daar allemaal uit kwam......
Ik kom dan bij de achterderailleur tegen dat er geen arm aan zit met wieltjes, maar een ander soort bevestiging. Zie foto hierboven. Het zal wel zijn omdat er geen ruimte is voor een arm met wieltjes. Het is een 3x20 Quest. Wat ik na het schoonmaken merk is dat het nog meer ratelt dan daarvoor. Wie weet hoe dit op te lossen mag het zeggen.

Tevens deze week naar de tandarts geweest. Ik had nogal last van pijn. dat bleek een zenuwontsteking te zijn, die er wellicht al enige tijd zat, dat komt niet opeens opzetten.

Beide veranderingen, schone ketting etc en ontsteking weg, heeft als gevolg dat ik lekkerder fiets. Ik kan hogere snelheden beter en langer vasthouden en na 75 kilometer ben ik niet echt kapot.

Zo zie je maar weer, je moet jezelf en het materiaal goed onderhouden.

5 opmerkingen:

  1. Dat soort aangepaste derailleurs worden gebruikt in fietsen met een tussenas. Zoals ook de Mango en de Limit. Daar wordt doorgaans nylon voor gebruikt. Mochten de platen op de foto van metaal zijn dan zal dat idd behoorlijk rammelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 'Meer ratelen dan voorheen...'
    Zit dat niet tussen de oren? Als ik iets gewijzigd heb, om het even wat, dan hoor ik van alles. Is dat niet luider, die zoem heb ik nooit eerder gehoord...
    Na verloop van tijd (zelfde rit), 'hoor' ik het niet meer. Na zoiets zit je zo gespannen te luisteren of er niets mis is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is hetzelfde als in mijn Mango. Daar wil heel soms het ingekorte armpje met daaraan het blokje wat op de bodem rust iets naar voren verschuiven. Dan gaat het ratelen. Goed terug (=omlaag) duwen helpt dan en eventueel de schroefjes iets aandraaien. Wat ook kan ratelen is aan de andere kant van de tussenas. Daar is bij mij een keer één van de boutjes losgekomen en dat tikt dan bij elke omwenteling, tot het er ver genoeg uitgelopen is, dan blokkeert alles. Wat ook belangrijk is volgens Ymte is om deze fietsen niet achteruit te laten rollen. Dan kan dat armpje ook loskomen. De kans dat de ketting dan van de tandwielen afloopt en helemaal klem komt te zitten is groot en geloof me, dat is niet leuk. Altijd het achterwiel optillen dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor de reacties.
    Mick, het is inderdaad metaal, moet ik bij velomobiel maar laten verwijderen en dan nylon erin.
    En, Theo, die ratel zat er al in en is erger geworden.
    En, Marloes, dat ding zat inderdaad niet goed, waardoor ik net na het poetsen niet goed kon schakelen. Dacht dat ik het goed had geduwd, maar kennelijk niet. Zal er nog eens naar kijken. Ketting eraf heb ik al eens gehad, zat ie tussen het grootste blad en frame. Kostte me bijna een vinger....Opletten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat klusje ga ik komend weekend maar eens aanpakken: ketting schoonmaken met wasbenzine en weer inoliën, en kijken welke troep er uit de buizen komt. Ben ook geïnspireerd door beekie's blog.

    Eerst nog 8 x 25 km woonwerkverkeer fietsen deze week :-)

    BeantwoordenVerwijderen