Pagina's

vrijdag 10 maart 2017

eerlijk is eerlijk

Ik moet toegeven, de F lite is de beste band voor de Strada.

Na het rijden met Shredda, Shredda met Antiplatt erin, Greenguards en F lite gaat de laatste echt aan kop.
Ik heb eerder Antiplatt in de F lites gehad, onder mijn Quest. Ik merkte niet echt dat dit invloed had op de rolweerstand. Theo van vm.nl was er echter zeker van dat dit wel zo is. Welnu, bij de Shredda is het echt ruim 10 %, meer rolweerstand da wel te verstaan. Dus, ook hier moet ik toegeven dan ik ongelijk had over de invloed van de Antiplatt.
Ik vermoed dat de oorzaak is, dat de Shredda een soepeler band is, die zich meer laat vormen naar het stijve antiplatt, waardoor het oppervlak groter wordt. De F lite is wat stijver op het loopvlak.

Uiteraard heeft dit een prijs. Als ik uitga van 8000 km per F lite, kost deze band 0,3 cent per kilometer. Neem ik een 47 mm Greenguard, die 15.000 km meegaat, zijn de kilometerkosten 0,16 cent. Twee keer zo duur dus. En de lekbestendigheid, ja, dat weet ik ook. Maar sinds ik banden heb moeten wisselen bij de Strada, wegens lekke banden, ken ik ook het gemak daarvan bij de open wielkasten.

Daarom verkoop ik alle andere banden die ik heb. In de loop der jaren is, ook door enig geëxperimenteer, een voorraadje ontstaan in de schuur.

Op ligfiets.net zie je binnenkort een advertentie.

Verder ben ik blij dat de lente nu doorzet. Heerlijk fietsen zo.

2 opmerkingen:

  1. Wim Schermer stelde vast dat F-lites de lichts rollende band zijn bij lagere temperaturen. Dat Shredda's nu tegenvallen kan dus ook al zonder antilekvloeistof. Zomers wordt dat een ander verhaal.

    Ik moet zeggen dat ik de overgang van Shredda's/Super Moto naar Marathons/Big Apple Plus eigenlijk niet heb gemerkt aan lagere temperaturen. Alleen veercomfort van de voorbanden is duidelijk slechter geworden. Logisch aan 6 bar en stuggere band. Maar ja ik heb een hekel aan risico om lek te rijden dus dan liever banden die meer lekweerstand bieden.

    Wat lek rijden betreft heb ik wel heel wat F-lites lek gereden en zelfs aan gort na heel weing kilomters, zeg 1000. F-lites hebben de nare eigenschap sneetjes op te lopen van scherpe steentjes die in die sneetje bijven zitten en zich dan door het loopvlak naar de binnenband werken.

    Voordeel is niet onmiddelijk lek gaan ( altijd thuis pas achter gekomen ) nadeel dat veel sneetjes uit gaan rekken en de band stuk gaat door uitpuilende bobbels. Een stuctuursterkte probleem na die sneetjes dus.

    Ik heb nog 0 Shredda's lek. Niet dat dat bepaald anti-lek banden zijn als je zo om je heen leest maar in eigen ervaring valt het op : geen sneetjes en geen lekken tot nu toe. ( bij 18+ graden zet ik ze er weer onder ) En sterkere wangen voor Quest rijders klaarblijkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had niet verwacht dat de overgang van Shredda's naar F-Lites zo groot zou zijn (in de winter). Ik gebruik latex banden en Joe's sealant en heb nog maar één lek gehad in 3500 km. Bij snelheden tot 40 km per uur is de rolweerstand bijna 50% van de totale weerstand. Het zijn dan de banden die het verschil maken.

    BeantwoordenVerwijderen