Pagina's

zondag 19 maart 2017

Over vizieren en zijwindgevoeligheid

En nee, die twee hebben niets met elkaar te maken. Maar om nu twee berichten te maken, gaat dan wat ver, vind ik.

Om met de zijwind te beginnen. Vrijdag reed ik naar huis vanuit Arnhem, met de laatste 10 kilometer de wind van opzij. In kracht variërend van 3 tot 4, volgens de weerapps. Tot mij verbazing werd ik wel een beetje heen en weer geslingerd en voelde het niet bijzonder veilig. Zeker niet omdat ik een aantal gebouwen passeer, waardoor de wind lekker gaat spelen.
Mijn vermoeden is dat de Strada minder goed de zijwind verteert als de Quest dat deed. Het kan ook een andere oorzaak hebben, die ik dan bij mijzelf zoek.
De stuurpen in de Quest had wat speling op de kruiskoppeling, dat vind ik prettig. Net te strak, zodat elke aanraking van het stuur invloed heeft. De Strada is daarop nog niet aan mijn wens aangepast, iets wat ik overigens zelf doe. Bovendien zit er een touwtje om de stuurpen, waardoor je bij rechtdoor rijden en op een vlakke weg, het stuur niet constant hoeft vast te houden. Ook dat zal invloed hebbe op het stuurgedrag, bij flinke zijwind.
Dus, een keer zonder touwtje rijden en de kruiskoppeling wat lichte speling geven, wellicht dat het dan prettiger rijdt.

Dan het vizier. Ik heb een deelbare kap, met een goed vizier, waardoor je rondom zicht hebt. Voor mij beter dan de Sinnerkap die ik eerst had. Toch rijd ik liever zonder, ook met regen. Het voelt niet goed. Dat komt door de lichte vorm van claustrofobie, waar ik last van heb. Zo ga ik ook niet graag met een lift, behalve als het 36 hoog is, zoals onlangs in Den Haag.
Dus is ie in de verkoop en, helaas voor geïnteresseerden, momenteel gereserveerd.

Alternatief is rijden met een helm met vizier en de softtop. Een capuchon van een poncho (met nog een stukje poncho eraan vast), onder de helm, bij regen, een muts bij koud weer. Een lichtgewicht sneldrogende handdoek om mijn nek om inregenen tegen te gaan.
En ach, het regent bijna nooit, dus.......

Voldoende soorten helmen te koop. Wel prijzig.
Echter, eerst maar eens uitproberen en zo heb ik mijn oude Giro helm van een vizier van lexan voorzien. Dat heb ik eerder gedaan maar destijds zat het vizier wat hoog, zodat de wind er te makkelijk onder kon. Nu heb ik het onder het korte viziertje wat standaard bij de helm zit gemonteerd. Zie de foto.


Moeilijk zichtbaar zie ik, maar je ziet dat de helm niet op de tafel rust. Het vizier is wellicht wat groot, want bij opzetten komt het tot onder mijn neus. Dat zal dan wel beslaan, denk ik. Nou ja, bij de eerste rit maar een schaar inpakken.

Overigens gaat de uitverkoop van niet bruikbare banden, voor de Strada, naar wens. Ik heb voor de liefhebbers nog 2 35mm Greenguards liggen, eenmaal gebruikt. Samen 20 euro. LOL rijders 15 euro :)



14 opmerkingen:

  1. Ik merk dat mijn DF XL ook zijwindgevoeliger is dan de Quest. Bij een ronde vandaag door de Achterhoek en Duitsland, met een westenwind van 4 à 5 Beaufort werd de fiets zonder ingrijpen soms zomaar een metertje zijwaarts gedrukt. Mij stoort dat gedrag echter niet, zolang er geen vervelende situaties ontstaan met ander verkeer of bij smalle paden. Die gevoeligheid is overigens te verminderen door iets andere ankerplaten te monteren waardoor er wat meer naloop ontstaat, de fiets van nature wat koersvaster is maar dus ook wat moelijker de bocht in wil. Zeg maar iets meer het Quest-gedrag. Is niet iets wat ik overweeg met de DF.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die ankerplaten lees ik links en rechts steeds vaker.

      Heb ik echter niet nodig met de XS.

      Casper, leuke constructie met dat vizier. Ik ben benieuwd hoe het bevalt.

      Verwijderen
    2. Over het vizier zal ik ongetwijfeld wel weer wat schrijven, Wim.
      Die ankerplaat, dat zal ik eens in Dronten aansnijden.

      Verwijderen
  2. Daar vraag ik me weer af of er geen markt is voor een bredere niet voor hoge snelheden gemaakte kap. Met een kruissnelheid van +/- 30 km/u is iets meer frontaal oppervlak niet heel belangrijk.

    Minder claustrofobish gevoel en je kunt nog eens een koptelefoon(muziek) of uitwendige gehoorbeschermer dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. De DF vierwieler gaat dat waarschijnlijk wel krijgen. Dat wordt namelijk een brede uitvoering, met dito brede muts: http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?threads/erster-streich-1-4.44505/page-48#post-804862 (foto's van een model in was).

      Verwijderen
    3. Op deze foto is goed te zien dat ook de kap van de huidige DF al een stuk breder is dan de Velomobielonderdelen-kap: http://www.velomobilforum.de/forum/index.php?attachments/20151224_152636-jpg.120635/

      Verwijderen
  3. Verrassend. Normaal gesproken moet de Strada, vanwege het bredere spoor en het kleinere zij-oppervlak juist minder windgevoelig moeten zijn dan de Quest. Tenminste, aanzienlijk minder risico om omver geblazen te worden.
    Wat je zegt over strakke kruiskoppeling, die wordt vanzelf iets minder strak (bij mij wel tenminste).
    Een andere ankerplaat is niet per se nodig: als je het voorste stuurstangetje (dat dus recht naar voren wijst) iets indraait (de draad iets verder in de kogelkoppen), dan komen je wielen een klein beetje verder naar voren en heb je meer naloop, stabieler rijden, maar ook iets minder makkelijk bochtenwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat de open wielkasten ook invloed hebben. Zie reactie van Marc, die een DF rijdt, ook open wielkasten.
      Ook over dat stuurstengetje laat ik me in Dronten informeren, dank alvast.

      Verwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier aan de kust zijn die vernieuwde ankerplaten geen overbodige luxe Marc.
    Veeel rustiger rijgedrag, het (ietsiepietsie) zwaardere sturen stoort mij dan weer niet:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Windgevoeligheid Strada, Mango, DF
    De reden dat een Strada, een Mango en een DF onrustiger zijn bij zijwind, ligt in het verschil in grootte van het zijwaarts oppervlak voor het voorwiel resp. het oppervlak achter het achterwiel. Bij de Quest is de overhang voor het voorwiel en de overhang achter het achterwiel min of meer gelijk, bij de andere modellen is er veel meer oppervlak vóór de voorwielen in vergelijking met het oppervlak achter de achterwielen.
    Zijwind duwt de neus van de Strada, Mango en DF uit de rechte lijn. Dat hef je op door een stuurcorrectie. Als de vlaag vermindert moet die stuurcorrectie weer worden gecorrigeerd. De Quest blijft onder dezelfde omstandigheden veel stabieler rechtuit rijden, een heel belangrijke factor om vermoeidheid te voorkomen.
    Wel ligt bij extreem harde wind de Quest eerder op zijn kant door de smallere spoorbreedte. Met goede driehoekige stormstrips, dus geen tochtprofiel van de bouwmarkt, kun je 1,5 tot 2 Bft meer zijwind veilig doorstaan. Bij echte stormstrips voel je vrijwel geen kantelneiging meer. Wel is er een grens aan de grip van de voorbanden. Dit kun je goed voelen aan de benodigde opstuurhoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, duidelijk verhaal. Die stuurcorrectie gaat wel erg direct als de kruiskoppeling strak staat aangedraaid.
      Stormstrips heb ik erop zitten. Ik ga die ankerplaat ook eens nakijken, check doen bij vm.nl

      Verwijderen