Nu ik zo'n drie weken met mijn Strada rond rij, doe ik nog steeds nieuwe ontdekkingen. Niet voorpagina waardig, maar toch.
Zo wilde ik iets aan het geratel doen wat ik tijdens het rijden hoorde. Als ik weleens naast een andere Strada reed, hoorde ik dat ook, maar toch. Het zou niet zo moeten zijn. Dus donderdag maar eens op ontdekkingstocht binnen in de bak. De kap die onder de stoel over de ketting zit eraf en toen zag ik het al. Daarbij vermoedde ik direct wat het euvel van het geratel was. Mijn oog viel op een mooie deelbare kettinghouder. Zo'n ding waarvan ik eerst dacht, dat heb ik niet nodig. Nu zat ie er gewoon in. En ja hoor, de O ringen waren versleten. Dus Wim Schermer gevraagd er een tiental op te sturen. Zaterdag binnengekomen en nieuwe erop. En ja hoor, weg was het geratel. En verzin ik het, of rijdt het ook gelijk een stuk beter? Ik had voor de verwisseling het gevoel dat ik de ketting ergens door moest trekken. Op het kettingwiel zitten ook wat kleine beschadigingen, dus wie weet klopt het wel. Of kan je van O ringen ook al een euforie effect krijgen?
Vandaag maar eens een wat langere rit, om te ervaren. het rijdt een stuk rustiger en naar mijn gevoel sneller, lichter.
Overigens had ik qua route een verkeerde keuze gemaakt. Wie haalt het nu in zijn hoofd om op de eerste echte lentezondag over de Holterberg te gaan? Nou, in ieder geval heel veel motoren en auto's. Te zien aan de modellen van die auto's leek het wel een rally. De ene na de andere Ferrari, Lamborghini, Porsche etc. haalde me in of kwam mij tegemoet en daarbij niet veel ruimte latend.
Goed onthouden en nooit meer doen!
Andere ontdekking die ik al eerder deed, betreft de elektra. Er zit een enorme accu in, van wel 10 cellen. Aan de rechterkant op de wielkast zit een usb aansluiting, via welke de smartphone en/of GPS tijdens het rijden opgeladen kan worden. Zo'n 12 volts accu kan wel wat hebben. Handig voor lange ritten. Er zit dan wel een hoofdschakelaar links, die uit moet als de Strada in zijn garage staat. Moet ik aan wennen om een te denken.
Qua rijplezier en rijtechniek maak ik ook vorderingen. De Strada is duidelijk lichter. Net gewogen met alles erin wat ik normaal bij me heb en dan kom ik op 34 kilo. Denk er een paar kilo af voor reparatietasje, pomp, reservebanden etc en je komt aardig in de buurt van de beloofde 29 kilo schoon aan de haak. Overigens weegt de accu ook al 600 gram! Dat zal bij het bepalen van het gewicht niet zijn meegerekend, wellicht.
Daarbij is ie erg stijf, wat je bij het accelereren en stevig doortrappen op hellingen, goed merkt. Elke trap is raak en ik wiebel een stuk minder.
Ik begin ook al aardig te wennen aan de bochtentechniek van de Strada. Steeds hogere snelheden zonder me daarbij onveilig te voelen. Hij is wel wat zenuwachtiger bij het sturen, maar dat kan komen doordat ik in de Quest het boutje van het stuur niet helemaal vast had gezet. Dan zit er een beetje speling op het stuur. Nu niet en elke aanraking merk ik. Even wennen dus.
Al met al een goede keuze.
O ringen ? Dat hoeft toch tegenwoordig niet meer ? Theo heeft een keer een geheel metalen ketting geleidewiel ( geen rubber delen ) in mijn Quest gezet en zei dat ik pas "na een ton" er eens naar moest kijken. Kennelijk een legering die zacht genoeg is geen overmatig lawaai te maken en hard genoeg niet snel te slijten....
BeantwoordenVerwijderenIn tegenstelling tot mijn voormalige Strada die altijd Rrrr Rrrr Rrrr liet horen bij acceleren is deze niet duidelijk hoorbaar aanwezig.
Ik vermoed dat die o-ringen zijn opgezet als stofzuiger zakken...je moet altijd weer snel nieuwe kopen :-)
Ik gebruik ook nog steeds O-ringen, en zou daar ook wel vanaf willen. Een deelbare ashouder heb ik ook, is wel handig om O-ringen te wisselen, maar als ik zonder ringen kan, graag!
BeantwoordenVerwijderenWim H. schreef ook ooit eens dat hij een kettingwiel zonder O-ringen heeft, dat nog gewoon stil is ook! Quezzzt heeft dus ook zoiets, toch maar eens informeren bij Velomobiel.nl misschien?