Pagina's

zaterdag 18 februari 2017

Toeval?

Dan denk je: ik zal eens op de blog van questbeleving kijken en dan is ie veranderd? Hoe kan dat nu weer?

Welnu, gisteren is mij het volgende overkomen. Ik ben naar Dronten gereden, met Wim en Paul, om een bezoek te brengen aan velomobiel.nl. Wim, had iets met zijn accu en Paul had iets als een 10.000 kilometerbeurt nodig, waarover hij dit bericht heeft geschreven.

En ik? Ik wilde een proefrit maken in een XS en een Strada. De XS vanwege het lage gewicht (carbon versie) en het kleinere formaat. En de Strada vanwege de ultiem korte draaicirkel, althans, voor een velomobiel. En uiteraard ook, in carbon uitvoering, ook voor het gewicht.

Om met dat gewicht te beginnen, eerder constateerde ik dat mijn Q bijna 42 kilo schoon aan de haak woog. Op zich geen punt, als je niet veel klimt en weinig snelheidsremmers in je route hebt. Eenmaal op snelheid was deze prima vast te houden; het is nu eenmaal een aerodynamisch goede velomobiel.

De XS bleek te klein. Eenmaal erin geschoven, kon ik de pedalen niet rond krijgen. Mijn knie stootte al snel tegen de kap. Eruit komen was dan ook geen een-tweetje. Het duo Theo en Allert kon me er gelukkig uit tillen.

En dan de Strada. Er stond er een achterin de winkel te glimmen. Mooi geel, dat zeker. Als nieuw zag ie eruit. Was ie nieuw? Nee, iets meer dan 2 jaar oud en ik mocht een proefrit maken. Nou, dat ging prima, hoewel er wel het een ander rammelde in de bak. Dat bleek wat gereedschap te zijn. De rit Warnsveld-Dronten nog in de benen, maar het vergelijken was te doen. Optrekken, dat wilde ik wel testen en die fameuze draaicirkel uiteraard.

Test geslaagd en toen? De Strada bleek te koop en na een korte beurt direct mee te nemen. Gelukkig was Wim erbij om te adviseren. Paul is qua Strada te partijdig, dus die kon ik niet vragen.
Advies van Wim: doen!
En dat terwijl ik ervan uit ben gegaan dat ik een nieuwe zou bestellen met levertijd van 2 a 3 maanden en qua financiën zou dat niet een volledig carbon zijn geworden.

Aldus geschiedde en ik reed even laten met het tweetal W&P terug naar huis. En hoe de eerste rit ging? Wisselend. Ik heb het idee dat de oude Q beter doorrolt. Dat is dan het enige dat in het voordeel van de Q uitviel. Zwaarder en daardoor lastiger op snelheid te krijgen, maar eenmaal op snelheid goed vol te houden.
Stabiliteit, draaicirkel, gewicht (jawel, op de klimmetjes te merken) valt toch in het voordeel van de Strada uit.
Ik vermoed dat mijn gemiddelde snelheid op woonwerkritten niet veel zal verschillen. Wellicht zal mijn kruissnelheid iets lager liggen, waar tegenover staat dat ik de vele bochten en rotondes sneller zal kunnen nemen.

Nou ja, in volgende berichten meer erover. Voor de liefhebbers hieronder een foto van Strada 208 in zijn natuurlijke habitat.




9 opmerkingen:

  1. Zoals Johan al zei: Elk voordeel hep z'n nadeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat Casper! Een aanschaf waar je volgens mij geen spijt van gaat krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi fietsje. De Strada wordt ondergewaardeerd, zei Theo in Dronten nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Strak fietsje Casper, ga je plezier van krijgen. Verschillen zul je altijd hebben, gaat erom, wat vind jij ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd Casper met je nieuwe aankoop. Carbon?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wil je nóg sneller een rotonde kunnen nemen moet je de remmen eens ontkoppelen en alleen remmen met het binnenste wiel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je nieuwe mooie gele fiets! Je behoort nu tot een select gezelschap....

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen