Pagina's

zondag 5 februari 2017

De verkeerde titel

Vandaag stond de 2e winterrit van LOL op het programma. Tja, op het moment van planning leek het toch echt winter te zijn in februari. Niets was echter minder waar. Het was weliswaar enigszins fris vanochtend, maar bij het wegrijden uit Zutphen piepte de zon al hier en daar door het wolkendek. Onze zon is een doorzetter, want na een paar kilometer werd het steeds blauwer boven ons. Uiteindelijk moesten de zonnebrillen toch echt tevoorschijn komen. Had ik dit geweten dan was de titel "eerste lenterit 2017" geworden.

Dit heerlijke weer droeg uiteraard bij aan een zeer prettige LOL tocht door ons geliefde Achterhoek. Met elf deelnemers was het een prima bezetting.  3 open liggers en 8 velomobielen. hier op de foto bij onze pauzeplek, waar we het moesten doen met appelkruimelvlaai of arretjescake. Geen straf wat mij betreft.


Dit is in Veldhoek en een rustige plek, er was geen voetbalwedstrijd gepland. Ruimte zat om onze fietsen te parkeren.

Tijdens verschillende pauzemomenten is er uieraard uitgebreid over fietsen gesproken, gek he? Ikzelf ben nog steeds wat in twijfel over een andere velomobiel. Vooral de grote draaicirkel is een punt. Verder heb ik eigenlijk geen reden een andere te zoeken. Waarom die draaicirkel? Welnu, op mijn ww route heb ik diverse rotondes en andere draaipunten waar ik met de Q minder snel door kan. Een Strada zou dan een oplossing zijn. Maar ja, om daar nu een paar duizend euro voor neer te tellen?? Dat houd me wat tegen.

Op de terugweg had ik het met Marc over het gewicht van de fiets. Hij vertelde dat je simpelweg een weegschaal onder de drie wielen kan zetten en dan het gewicht optellen. Zo kwam hij op 28 kilo voor zijn DF. Ik kom op 48! Wel met alles erin wat ik altijd bij me heb, maar toch, kan dat kloppen? Die spullen zijn hooguit 6 kilo. Een pomp, tas met wat gereedschap en reservebanden en nog wat klein spul. Zou er veel zand in de wielkasten zitten? Zou de opknapbeurt in Roemeniƫ, 3,5 jaar geleden geleid hebben tot meer gewicht?
Als het echt lente is zal ik de Q eens goed schoonmaken, leeghalen en nog eens wegen.
Als het dan nog zoveel is, komt een Carbon Strada van 28 kilo meer in beeld.

5 opmerkingen:

  1. Zo da's nog eens een snel verslag. Je schijnt in zo'n Quest trouwens kilo's zand en modder mee te kunnen slepen. In de wielkasten dan ;-). Zie hier: http://www.velomobiel.nl/handleidingen/Velomobiel_schoonmaken.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Strada van VeloTejo is te koop, weet niet wat hij weegt...
    http://velotejo.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gewicht kan kloppen Casper, ik was een jaar of 2 geleden ook zeer verrast toen ik eens alles ging wegen.........51 kg totaal!
    Bleek ik naast de Strada van 35 kg nog 16 kg ongeregeld mee te sjouwen die hellingen op! Heb ik na een drastische "afslankoperatie" toch een kleine 8 kg af gekregen, scheelt weer wat.......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Casper, enkele nauwkeuriger getallen bij mijn weegmetingen (onder elk wiel achtereenvolgens de digitale weegschaal zetten en de 3 waarden bij elkaar tellen): mijn DF XL weegt dan leeg, en zonder banden 25.33kg, met lichte One's voor en Conti GP achter 25.88kg en met Durano Plus voor en Marathon GreenGuard achter 26.7kg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Om het gewicht te meten kun je inderdaad een weegschaal per wiel gebruiken en optellen. Het mooiste is om het wiel dat niet gemeten wordt ook te voorzien van dezelfde verhoging. Dit speelt met name bij de voorwielen. Zonder compensatie meet je waarschijnlijk iets te laag, immers hoe hoger je weegschaal, hoe meer de fiets gaat steunen op de twee andere wielen. In het uiterste geval balanceert de fiets alleen op de twee wielen en geeft de (hele hoge) weegschaal nul aan.

    BeantwoordenVerwijderen