Vandaag de vierde dag dat ik ermee mocht rijden, mijn derde ww rit. Met kap, want het was nat, vanmiddag heel nat. Het lijkt wel of mijn kap voor een Strada is gemaakt, want hij past beter dan op de Quest, maakt veel minder herrie.
Overigens ben ik al aardig gewend en is de aanpassing van de crank met 1 centimeter de juiste en met banden op goede druk rijdt het prima.
Ook weer fantastisch te merken hoe goed een stormstrip werkt. Maandag flink wat gewiebel en gisteren en vandaag behoorlijk stabiel kunnen rijden, ondanks dat er meer wind was.
Maar nu de aanpassing. De kap is ook deels van carbon en dat gaat niet goed met mijn oude Edge 705. Die heeft geen geavanceerde gps ontvanger, want inmiddels behoorlijk gedateerd.
Daarom heb ik deze vandaag in mijn hand moeten houden, om nog enigszins ontvangst te hebben. Bij het uitlezen van de data op Strava, was deze behoorlijk big! Inmiddels heeft strava het kennelijk gecorrigeerd, maar mijn topsnelheid vanmiddag was 146 km/u. Dat kan de boeken in :)
Ik had al een extra beugeltje links gemaakt, omdat ik gewend ben de Edge daar te hebben. Deze was echter iets te kort, waardoor de Edge onder de rand van de Strada verdween. Bij open rijden gaat dat wel, maar met kap kwam er nauwelijks bereik. Daarom de ijzerzaag maar weer gepakt en een nieuwe gesneden. Iets langer, zodat de Edge in de open lucht zit. Weliswaar nog steeds onder de kap.......
Ziehier mijn edele handwerk:
Op de onderste foto het eindresultaat, waarbij duidelijk is dat de Edge niet geheel onder de kap zal passen. Nu gebruik ik het slechts als fietscomputer en niet als navigatie. Dus ik kan het een beetje omlaag draaien.
Wel, morgen geen fietsdag, want met het grote gele NS monster op pad. Vrijdag de test.
Overigens ook een vraag: welke moderne GPS, niet de duurste, heeft een goede ontvanger, zodat het onder de carbon kap ook werkt?
Hoi Casper, zie deze blogpost van Reinier, inclusief de reacties voor enkele alternatieve oplossingen (externe GPS-antenne, plaatsing onder de kapvizier). Groet, Marc.
BeantwoordenVerwijderenIk heb er verschillende blogposts over geschreven. Ze zijn ook kant en klaar te koop. Zoek op Aliexpress.com maar naar "gps car repeater" en voor minder dan 15 dollar komt het bij je thuis.
VerwijderenDeze oplossingen hebben een antenne die je aan de buitenkant van de fiets moet plaatsen en een antenne die in de buurt van de Garmin (of een andere gps ontvanger) geplaatst moet worden. Het geheel wordt via een usb stekker gevoed. Met een powerbank bijvoorbeeld.
Hoe goed zoiets in de praktijk werkt lees je hier: http://intellifiets.blogspot.nl/2016/07/gps-bevindingen-tijdens-cycle-vision.html
Een (oudere) Garmin heeft dus ook problemen onder de kap. Bij mijn iPhone 4 was het wisselend en soms lukte het gewoon niet met de ontvangst. Mijn nieuwe iPhone SE doet het een stuk beter en valt niet meer weg. Ik heb de iPhone met klittenband op de wielkast bevestigd, dus echt binnen in de (carbon) fiets. Zonder kap is de ontvangst nooit een probleem, ook niet met de iPhone 4. Binnenkort ga ik Strava proberen op de Apple Watch. De Apple Watch heeft een eigen gps-ontvanger en de positie aan de pols lijkt mij gunstiger voor het bereik.
BeantwoordenVerwijderenMet de MIO heb ik vaak ook geen goed bereik. Om satelieten te vinden moet ik de MIO in mijn hand houden, daarna kan die op de wielkast geklikt worden. In het bos rijd ik vaak 'naast de weg' op de MIO. Ontvangst is dus niet echt heel goed.
BeantwoordenVerwijderenHet is best jammer, die mindere ontvangst en al helemaal onder een kap. De GPS versterker kan enorm goed/nauwkeurig werken, maar dan heb je er weer een batterij erbij, bedrading, ontvanger ergens buiten op de fiets en ik loop ook wel tegen wat veranderingen in werking van de GPS aan (melding "geen ontvangst" als je even stil staat, langere tijd voor een fix..
BeantwoordenVerwijderenMijn glasvezel 'motorkap' op de DF is wel zo prettig, dat werkt altijd, ook met kap. Maar eerlijk is eerlijk, de nauwkeurigheid met kap is dan voor verbetering vatbaar en vooral als je navigeert op de routeaanwijzing van je gps, dat is dan eigenlijk niet nauwkeurig/snel genoeg.
Ik gebruik in mijn DF een Oregon 450 voor navigatie. De Oregon zit in een houder volledig onder de 'motorkap' (met een beugel op de linker voorpoot). Ik heb een carbon deksel in de motorkap. De Oregon loopt iets achter met de positie tov de werkelijkheid, maar storend vind ik het niet. Ik merk niet echt verschil tussen rijden met kap of zonder, maar moet wel zeggen dat meestal als ik met navigatie rijd, dan rijd ik zonder kap (ik gebruik de kap vrijwel alleen voor woonwerkverkeer en dat lukt prima zonder navigatie). Wat misschien ook uitmaakt is dat ik geen kaart op de Oregon gebruik, enkel een leeg scherm met de track erop. In het verleden gebruikte ik wel een kaart, maar had de indruk dat het de Oregon ook tijd kost om steeds de kaart te renderen. Als dat vermoeden klopt, dan zal kaart aan en slechte ontvangst wel dubbelop reden voor onnauwkeurige aanwijzing zijn.
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook met de Oregon op het stuur gereden, maar merk daar geen duidelijke verbetering in nauwkeurigheid tov de positie onder de motorkap.
Als fietscomputer of eigenlijk meer voor logging doeleinden (oa Strava) gebruik ik een Garmin Vivoactive HR. Dat is een sporthorloge en wordt, omdat die om de pols zit, dus hooguit door de kap belemmerd in de ontvangst. Verder heeft dit horloge naast een GPS ook Glonass ontvanger die je optioneel kan aanzetten (verbruikt meer stroom, maar verbetert de nauwkeurigheid); ik heb dit uit staan. Als ik met kap rijd dan is normaal de track erg nauwkeurig, enkel als ik met kap onder bomen rijd, dan zie ik wat meer onnauwkeurigheid in de tracks.