Pagina's

maandag 20 februari 2017

Strada leren rijden

Ja, dat is andere koek, een Strada. Vandaag de eerste woonwerk rit gemaakt. Flinke tegenwind en dat is toch beter merkbaar dan bij een Quest. Ook zijwind, maar dat kan komen, omdat er nog geen stormstrip op zat. Nu wel! Dus morgen de pudding maar weer eens proeven.

Ook bochten draaien is uiteraard anders, een van de redenen waarom ik nu een Strada rijd. Maar ook dat is wennen, wat zijn de mogelijkheden? Qua draaicirkel en snelheid. Ik ben nog voorzichtig. Hij glimt nog zo mooi en is krasvrij. Dat houd ik graag lang zo.
Dus, elke keer maar een schepje erbovenop, tot ik het idee heb aan de grens te komen.

Het rijdt wel een stuk stabieler dan een Quest, die is wat nerveuzer qua wegligging.

Vanavond heb ik de Strada een beetje eigen gemaakt. De crank een centimeter naar voren, omdat ik het idee had dat ik iets verder door zou moeten trappen. Wellicht nog een centimeter, maar dat merk ik morgen wel. Armsteun links erin, nekrol goed op zijn plek.

Bandjes opgepompt. De achterband had maar 2 bar gekregen van Theo, die het een beetje op gevoel doet. De Shredda's voor konden ook nog wat meer hebben. Overigens kan ik deze banden niet meer vinden op de site van Schwalbe. Uit productie gehaald?

En ronde tandwielen voor, dat is ook weer wennen na 2,5 jaar ovaal gereden te hebben. Andere stijl van draaien, andere soort stijfheid in de benen, meer de hamstrings.

Nou ja, maar eens voelen morgen of het beter gaat.

6 opmerkingen:

  1. Goed Casper! Inderdaad rustig aftasten, dan blijft de "goede" kant zo lang mogelijk boven. Er is een stuk meer mogelijk met een Strada qua bochtsnelheid, maar je moet het wel langzaam opbouwen. En die ovalen passen ook in een Strada natuurlijk........☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Shredda's zijn inderdaad uit productie genomen, maar Velomobiel heeft nog wel een voorraad. Ik kwam er bij Velomobiel achter dat mijn Lezyne drukmeter van de fietspomp niet nauwkeurig is, geeft ongeveer 1 bar te weinig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel verstandig om rustig aan je nieuwe fiets te ontdekken en eigen te maken.

    Een Strada is door de kortere staart inderdaad meer zijwindgevoelig. De spoorbreedte is echter een stuk groter en daardoor is de Strada stabieler.

    Mocht je nog meer Shredda's gaan bestellen, bedenk dan wel dat de draadbanden totaal andere banden zijn en veel minder snel. Ik neem tenminste aan dat je nu de vouw-versie hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Casper,

    Ik zou me meer moeten inhouden als ik van Strada naar Quest over zou stappen dan andersom.

    Met de Quest heb ik hooguit 10 km gereden, met de Strada 28000, en ik zou bang zijn een Quest bij de eerste de beste rotonde op zijn kant te leggen.

    Groet

    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met een Strada heb je meer stuuruitslag en dat werkt ook gewoon als je 40+ km/u rijdt dus omslaan is makkelijk als je er maar genoeg naar solliciteert. Ik heb in de Strada vaker op 2 wielen gereden dan in de Q....

    Een Q met 47-50 mm banden kan dat helemaal niet en slaat dus ook niet perse sneller om.

    Verder maakt het geen hoelahoep uit of je nu een Strada of Q hebt tot ~ 35 km/u. En jij hebt een carbon Strada wat een fractie rolweerstand zal schelen met glasvezel bakken.

    Dat doorduwen van meer massa geloof ik direct, maar is het een voordeel ? Het leidt vaak tot niet willen remmen waar het wel moet. Ik weet zeker dat lichter op gang komen in praktijk 1000 X nuttiger is, iets wat je vaker gebruikt dan je denkt.

    De enige omgeving vwaar een Q echt nuttiger zal zijn - zelfs dan een DF vanwege het sterkere zeileffect - is letterlijk winderige kale valkke polders zonder een greintje beschutting. En rij je daar ook, of is het in de bossen, landwegen enz van het "oude land" ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik rijd afwisselend polders en bebouwde kom. Strada lijkt na 2 ww ritten de vergelijking met Quest goed te doorstaan.

      Verwijderen