Pagina's

zondag 12 februari 2017

Gewichtige zaken

Jawel, en welzeker, gewichtige zaken op de zonnige zondagmiddag. Naar aanleiding van adviezen om de wielkasten van mijn Q eens te reinigen, ben ik aan de slag gegaan.
Eerst op werkhoogte gebracht op twee schragen. Dan een dunne lat en een borstel met langer handvat erbij gepakt. Eerste keer op de ene zijde, tweede keer op de andere zijde. Uit de wielkasten van de voorwielen kwam aanmerkelijk meer vuil (zand vooral) dan bij het achterwiel het geval was.
Na goed uitvegen en een paar keer licht stuiteren was het wel klaar.

Dan de proef op de som qua gewichtsafname. Welnu, achter weeg ik 11,8 kilo, linksvoor 14,6 en rechtsvoor 15. Samen 41,4. Volgens meerder mensen moet er op deze manier gewogen en opgeteld worden.
??? ging het in mijn hoofd. Ik heb er weliswaar geen 7 kilo zand uitgehaald, maar wel ook alles wat er verder in lag.
Een lege Q zou volgens velomobiel.nl 32 kilo moeten wegen, glasvezel versie. Nu heb ik een ouder model, uit 2009, toenmalig gewicht was dacht ik 34. Dat scheelt dat nog steeds ruim 7 kilo.
Ik heb bruto gewogen, met banden, accu en alles waarmee het rijklaar is. Zwaardere bande in plaats van destijds standaard Kojaks rondom scheelt misschien 0,5 kilo
Waar zit de rest dan in? Ik zal het de heren uit Dronten eens vragen.
Klopt dit gewicht dan maak ik een aardige winst als ik bijvoorbeeld een carbon Strada ga aanschaffen.

15 opmerkingen:

  1. Hm ik ga ook eens wegen volgens deze methode...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn kale Strada uit 2011 weegt bij mij ongeveer 35 kg. Wel met M+ gemonteerd voor en achter. Zonder gereedschap, velomobieltassen, vloermatten, extra kleding, etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Casper,

    De laatste keer dat ik een kale BOB heb gewogen kwam die uit op 35,5 kg, op dezelfde manier gewogen als Paul, dus zonder matten, tassen en de rest van de "inventaris". De weegmethode was wel anders, gewoon Adri op de weegschaal met BOB in de handen, daarna Adri zonder BOB. Maar dat zal met de gedane reparaties aan de body wel zo ongeveer gaan kloppen qua gewicht denk ik.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook wel het gevoel dat die weegmethode niet klopt.

    Ik zou de fiets nog een keer wegen, op de manier zoals Adri zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel Marc als Reinier hebben bevestigd dat dit een goede methode is.
      Ik wacht ff af wat de reactie uit Dronten is, heb hen gemaild.

      Verwijderen
    2. heb je wel de wielen die niet op de weegschaal staan op vergelijkbare hoogte gebracht? Baksteen, stoeptegel, telefoonboek of zoiets

      Verwijderen
    3. een telefoonboek oid heb ik niet gebruikt... Zou dat veel schelen?

      Verwijderen
    4. Als ik moest gokken, zou ik denken dat het gewicht minder wordt als je de andere wielen niet op gelijke hoogte brengt. Als je weegschaal extreem dik is, staat je fiets bijna met heel zijn gewicht op de andere wielen. Je zou dan in totaal een veel te laag gewicht meten. Maar of het met een cm of 5 ook al significant is? Denk het niet. Meten is weten (en een nieuwe blogberichtje?)

      Verwijderen
  5. Jawel hoor, mijn kale Q weegt 38 kg zoals hij is afgeleverd. Dat klopt met hun gegevens destijds. Mijn Strada woog idd 35 kg.

    Ik heb hem de velo's gowoon op hun staart op een weegschaal gezet ( wielen rechtop tegen muur huis )

    Ik heb een verklaring gevraagd en gekregen. Een dubbele koplamp, zwaardere 12 v accu ( ipv 6v ) en soort banden telt allemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. F/lites en Super Moto met lichtgewicht binnenbanden schelen wel 1,5 kg met Marathonsen gewone binnenbanden...

      Verwijderen
    2. F/lites en Super Moto met lichtgewicht binnenbanden schelen wel 1,5 kg met Marathonsen gewone binnenbanden...

      Verwijderen
  6. Jawel hoor, mijn kale Q weegt 38 kg zoals hij is afgeleverd. Dat klopt met hun gegevens destijds. Mijn Strada woog idd 35 kg.

    Ik heb hem de velo's gowoon op hun staart op een weegschaal gezet ( wielen rechtop tegen muur huis )

    Ik heb een verklaring gevraagd en gekregen. Een dubbele koplamp, zwaardere 12 v accu ( ipv 6v ) en soort banden telt allemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 41.4 is wel erg veel. ik weeg altijd de totale fiets in een keer. dan heb je altijd een zuiver gewicht. Mijn carbon weegt net geen 30 kg, mijn laatste glasvezel zat tegen de 39 kg aan. , Tjonge wat een verschil in rijden als je overstapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit ook ergens rond de 41-42 kg. Glasvezel en twee keer een reparatie aan de neus (links- èn rechtsvoor). En Marathon Greenguard, en waarschijnlijk nog een paar onderdelen vergeten eruit te halen bij het wegen (en ook de wielkasten waren niet helemaal schoon). Gewogen overigens in delen, met steentjes om de hoogte van de weegschaal te compenseren.

    BeantwoordenVerwijderen