Pagina's

zondag 29 januari 2017

kleine verschillen

Ja hoor, het gaat weer over keuzes maken en banden. Daar kan je toch eindeloos over door blijven gaan?

Begin januari heb ik voor de F lites erop gelegd. Een paar ritten verder kwam ik tot de conclusie dat deze maar minimaal beter rijden dan de Greenguards. Dat gaf uiteraard reacties.
Ik schreef dat ik deze er weer onder zou leggen. Maar gezien het koude weer, ik heb een hekel aan koude vingers, heb ik dat pas gisteren gedaan. Omdat ik toch bezig was de achterband maar eens opgepompt. Deze bleek gezakt tot iets meer dan 2 bar druk. Kan dat met het koude weer te maken hebbe? Er ligt een verse binnenband in. Overigens was de laatste rit, afgelopen vrijdag, niet te merken dat die druk zo laag was. Kan de Allmotion kennelijk prima hebben.

Welnu, vanochtend was het prima fietsweer, na wat gespetter in de vroeg ochtend. Daarom maar even erop uit om een rondje Vorden-Lochem-Warnsveld te doen. 25 kilometer is voldoende om te testen.

Natuurlijk is het relatief korte stuk van invloed op de snelheid, geef ik onmiddellijk toe. Maar, bij een temperatuur van 4 graden reed is een gemiddelde van 32,5 wat voor mij behoorlijk is.
Vrijdag reed ik 29,9 op 41 kilometer, met lichte rugwind en F lites.

Ik spreek niet tegen dat die F lites sneller zijn. Het verschil is in mijn beleving, en daar gaat het om, minder dan door menigeen wordt gedacht.
Maar, tijdens de wedstrijden van komend CV zal ik de combi van F lite en Conti Speedking eronder hebben.

3 opmerkingen:

  1. Dat soort gemiddelde kan in 's winters enkel maar van dromen met die "tractorbanden" onder de fiets.........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. F-lites lopen 40% lichter dan Marathon Greenguards. Dat zegt weinig als je niet weet welk aandeel de banden in het totale weerstandplaatje hebben. Ik weet dat wel 😉
    Bij een band als de Greenquard en de Kojak is bij 30 km/u de rolweerstand even hoog als de windweerstand. Vervang je de Greenquard, door een F-lite dan dan neemt de totale weerstand met 20% af. Omdat de achterband niet meedoet wordt het 20%-1/3 en dus rond 13%. Je rijdt met F-lites dus 33,9 km/u en 30 km/u met de Greenguards. Dit verschil wordt bij echte koude nog groter. M.i. moet iedereen dit verschil wel opmerken.
    Alle Schwalbe banden, en niet alleen Schwalbe banden, lopen bij echte koude, dus 0 graden en lager, trager dan F-lites. F-lites vertragen bij 0 graden C maar 4,4%
    Dat jij een verschil van 13% in snelheid niet waarneemt en zelfs op ritten met de Greenquards sneller bent, zegt niks over de banden maar veel meer over een veelheid van andere factoren.

    Ik heb het simpelweg en 100% reproduceerbaar gemeten.
    Neemt niet weg dat iedereen gelukkig zijn eigen bandenvoorkeur heeft. En hoe harder je kunt rijden, hoe meer het belang van lichtlopende banden afneemt. Bij 50 km/u is de rolweerstand nog maar 30% en de windweerstand 70% van de totale weerstand.

    http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/bandentest-in-grafieken.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Wim,

      Ik ken je standpunten en die zijn uit metingen gekomen. Niets op tegen uiteraard, integendeel.
      Mij gaat het ook om het gevoel en dat is niet meetbaar.
      Zo te lezen in de grafieken moeten binnenkort mijn Conti GP's maar eens voor er weer op.
      Overigens ben ik wel benieuwd of het klopt dat je de achterband maar voor 1/3 deel mag meerekenen. Deze is doorgaans breder, je gewicht leunt meer op de achterband dan de voorbanden, want deze zitten verder naar voren.

      Verwijderen