tag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post6369116339704451605..comments2023-11-29T15:54:29.132+01:00Comments on Stradavaria: kleine verschillenCasperhttp://www.blogger.com/profile/16610024600374326195noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-79682192539923587282017-02-01T20:49:59.627+01:002017-02-01T20:49:59.627+01:00Dag Wim,
Ik ken je standpunten en die zijn uit me...Dag Wim,<br /><br />Ik ken je standpunten en die zijn uit metingen gekomen. Niets op tegen uiteraard, integendeel. <br />Mij gaat het ook om het gevoel en dat is niet meetbaar. <br />Zo te lezen in de grafieken moeten binnenkort mijn Conti GP's maar eens voor er weer op.<br />Overigens ben ik wel benieuwd of het klopt dat je de achterband maar voor 1/3 deel mag meerekenen. Deze is doorgaans breder, je gewicht leunt meer op de achterband dan de voorbanden, want deze zitten verder naar voren.Casperhttps://www.blogger.com/profile/16610024600374326195noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-81929108556473285602017-01-30T15:17:09.921+01:002017-01-30T15:17:09.921+01:00F-lites lopen 40% lichter dan Marathon Greenguards...F-lites lopen 40% lichter dan Marathon Greenguards. Dat zegt weinig als je niet weet welk aandeel de banden in het totale weerstandplaatje hebben. Ik weet dat wel 😉<br />Bij een band als de Greenquard en de Kojak is bij 30 km/u de rolweerstand even hoog als de windweerstand. Vervang je de Greenquard, door een F-lite dan dan neemt de totale weerstand met 20% af. Omdat de achterband niet meedoet wordt het 20%-1/3 en dus rond 13%. Je rijdt met F-lites dus 33,9 km/u en 30 km/u met de Greenguards. Dit verschil wordt bij echte koude nog groter. M.i. moet iedereen dit verschil wel opmerken.<br />Alle Schwalbe banden, en niet alleen Schwalbe banden, lopen bij echte koude, dus 0 graden en lager, trager dan F-lites. F-lites vertragen bij 0 graden C maar 4,4%<br />Dat jij een verschil van 13% in snelheid niet waarneemt en zelfs op ritten met de Greenquards sneller bent, zegt niks over de banden maar veel meer over een veelheid van andere factoren.<br /><br />Ik heb het simpelweg en 100% reproduceerbaar gemeten.<br />Neemt niet weg dat iedereen gelukkig zijn eigen bandenvoorkeur heeft. En hoe harder je kunt rijden, hoe meer het belang van lichtlopende banden afneemt. Bij 50 km/u is de rolweerstand nog maar 30% en de windweerstand 70% van de totale weerstand.<br /><br />http://wimschermer.blogspot.nl/2012/12/bandentest-in-grafieken.htmlWim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4627905614843387044.post-23935157726019708262017-01-29T16:30:39.073+01:002017-01-29T16:30:39.073+01:00Dat soort gemiddelde kan in 's winters enkel m...Dat soort gemiddelde kan in 's winters enkel maar van dromen met die "tractorbanden" onder de fiets.........<br />De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.com