Pagina's

maandag 2 januari 2017

Keuzes maken

Aan tafel bij OBT, wachtend op de oliebollen en erwtensoep, ontspon zich een gesprek over velomobielen, hoe kan het ook anders. En over banden, ook al zo'n breed gedragen onderwerp.
Ik ben al een tijdje de ontwikkelingen aan het volgen; QV, DF, DF xl, Q xs en meer van die afkortingen.
Daar lees ik verschillende ervaringen over. Van heel lovend, tot enigszins weifelend.
Waarom ik het volg, is omdat ik weleens denk aan een nieuwe velomobiel. Wat zou ik dan willen? Iets meer flexibiliteit, zoals een Strada met relatief korte draaicirkel. Een stijve fiets, om goed je krachten over te brengen naar snelheid. Licht, van carbon dus. Veelzijdig, voor vakantie en woonwerk ritten. Mooie kleur, anders dan geel ;)

Tja en dan weeg ik wat ik lees en hoor en kom ik tot de conclusie dat mijn Q wel past bij wat ik wil. Ik kan uiteraard bij velomobiel.nl of intercitybike gaan vragen wat de inruilwaarde is. Dat doe ik maar niet, want wat ik zal moeten bijleggen zal niet mals zijn.
Ik schat in ruim 4000 euro, minimaal.
Wat krijg ik er dan voor teug? Een snelle DF, maar met weinig keuze in banden. 's Winters daarom niet sneller dan een Q, juist niet. Een wendbare Strada? Tja, om daar nu zoveel voor bij te moeten passen.....Een QV? Nog meer bijleggen, maar dan wel weer veel mogelijkheden in banden.

Nou ja, alles afwegend kies ik ervoor om mijn Q te houden en via variatie in banden en andere accessoires c.q. onderdelen wat winst te halen. Bijvoorbeeld een ritje Dronten om eens met de experts te bekijken waar mijn Q stijver gemaakt kan worden. Er zit wat speling in de stel, bijvoorbeeld.
F lites rijden, ondanks de prijs en lekgevoeligheid.
Mijn vergoeding voor woonwerk verkeer dekt deze kosten wel. En, een hobby mag iets meer kosten toch?

Vandaag dus de eerste rit van het jaar gemaakt met splinternieuwe F lites voorop en een nieuwe Allmotion achter. De oude Allmotion ging de afgelopen weken een paar keer lek, na 18.000 kilometer trouwe dienst. Gisteren toch nog een laatste poging deze te monteren, met een Protek Max erin. Kennelijk was de rek ook uit de band, want bij het pompen knalde hij eraf. De nieuwe dus.
Vandaag zou ik dan sneller moeten gaan. Helaas, een koude start, net boven nul, en oudjaarsnacht kennelijk nog in de benen........

Welnu, 1 zwaluw maakt geen zomer en 1 sneeuwvlok geen winter. Dus van 1 rit niet snel conclusies trekken. Komende weken kan ik vaker rijden en zal ik het verschil met Greenguards moeten merken.

Wordt vervolgd.

9 opmerkingen:

  1. Mooi omschreven Casper! Inderdaad iedereen maakt zijn/haar keuzes naar behoefte en/of omstandigheden.
    Het zou inderdaad best goed kunnen dat iemand die in Nederland woont gewoon het best af is met een glasfiber Strada/Quest, als je alles op een rijtje zet.
    Voor mij was toen ik proefreed de keuze ook even moeilijk, de Quest was sneller, maar minder stabiel. Het is toen een keuze met het verstand geworden, de stabielere Strada was het verstandigste in mijn geval. Nu ik een nieuwe fiets wil was de keuze na een aantal proefritten ook niet moeilijk, als de QV zou tegenvallen had ik zonder meer voor een carbon Strada gekozen. En ja, er moet inderdaad een schep geld bovenop, dat is ook een keuze die ieder voor zich af moet wegen........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elke vm heeft inderdaad voor- en nadelen.

    Mijn ideale vm zou de bovenkant van de DF moeten hebben, met de breedte van een XS/Quest/Strada, met ruime wielkasten om met F-Lites te kunnen rijden, geen luikje aan de bovenkant, wel voetengaten voor de luchtcirculatie en om onderhoud uit te voeren.

    Ik wacht dus ook nog even ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kan altijd nog kijken naar een sinnerbikes Exclusive

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er worden niet zo veel Quests meer verkocht, maar ik ben van mening dat een Quest gewoon nog eerste keus kan zijn in het aanbod wat er nu is. Je kan een Quest tegenwoordig ook extra licht krijgen, mijn Quest is 28 kg en 1 tot 2 kg lichter is zelfs mogelijk. Met Almotion en F-Lites heb je dan een super comfortabele fiets die erg licht rolt. Mijn Almotion zit er 24.000 km op en is in prima staat, 1x lek gereden op een halfverharde weg, m.a.w. met de Almotion rijd je bijna nooit lek. Een nadeel van de Quattrovelo is dat de kans op lekrijden verdubbelt, tenzij je met Greenguards gaat rijden. Nu kan je met F-Lites ook hopeloos vaak lekrijden, reden dat ik binnenkort latex banden met Doc Blue ga uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt vast een Carbon Q. Hoe haal je die extra kilo's er nog af?

      Verwijderen
    2. Mijn Carbon Quest was iets duurder door kostbaarder en lichter carbon, maar ik heb de normale prijs betaald vanwege enkele kleine verstoringen in de gelcoat. Ik heb laatst gelezen dat het nog iets lichter kan, uiteraard tegen meerprijs. Een Quest zal dan niet goedkoper zijn dan een DF, maar is dan nauwelijks zwaarder. Overigens kan de Quattrovelo ook onder de 30 kg worden afgeleverd.

      Verwijderen
  5. hi Casper, goede keuze !!
    Met het bespaarde geld kun je behoorlijk wat extra variaties aanbrengen.
    En wat betreft de gele kleur stel ik voor dat we bij de volgende LOL tocht allemaal een spuitbus met kleur naar eigen keuze meebrengen (action kwaliteit) en je fiets eens een extreme make-over geven.....dokke LOL !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heeft mijn DF in Roemeniƫ al ondergaan, ik sla even over ;-)

      Verwijderen