Pagina's

dinsdag 3 januari 2017

Keuzes maken, deel 2

Tja, 2 woonwerkritten gemaakt en er wordt weer een keuze gemaakt. Eerst even de uitleg. Er liggen nu F lites op de voorwielen gedurende deze twee ritten. Deze moeten volgens de kenners en experts snel zijn. Dat is wellicht ook zo, maar ik merk het onvoldoende. Daarvoor reed ik met Greenguards.
Nu zijn er meerdere elementen die invloed hebben op je snelheid. Wind, temperatuur, rolweerstand, luchtweerstand, luchtdruk. De twee voorbanden hebben volgens mij maar een klein deel invloed. Vorig jaar heb ik een paar weken op oude Marathons gereden. Dat ging wel wat minder snel, maar niet opzienbarend. Mijn idee is dat de achterband veel meer van invloed is, omdat daar meer gewicht op drukt en je ermee de aandrijving doet.
Kortom, ik merk dat ik nauwelijks sneller ben met F lites, in vergelijking met de Greenguards. Wat daarentegen enigszins tegen valt bij de F lites is het weggedrag. Ze voelen wat dweilerig aan, ook op 4,5 bar. In de bochten helt het meer over, dus minder snel de bocht door.
Greenguards hebben dus een veel betere wegligging, sturen strakker.

Het zal ongetwijfeld zo zijn, dat de F lites in de zomer wel significant sneller zijn. Daarom verwissel ik deze weer en ga voorlopig de Greenguards weer gebruiken. Bij wedstrijden, bijvoorbeeld op CV, zal ik uiteraard met F lites gaan rijden en dan een Continental Speedking achterop. Ook die is supersnel en lekgevoelig......

6 opmerkingen:

  1. Tja banden........We raken er wel nooit over uitgepraat......☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb dit weekend ook terug oude greenguard opgelegd. Had even getest met big apple vooraan. maar bij gladde omstandigheden hadden die te weinig grip.
    de greenguard blijven mijn favorieten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja.. ervaringen kunnen totaal tegengesteld zijn. De F-Lites rollen naar mijn ervaring juist het lichtst als het koud is, omdat alle andere banden dan veel inleveren. Mijn Greenmachine was niet meer vooruit te branden toen ik van F-Lites overging op Greenguards. Vanaf eind november vorig jaar heb ik de Shredda's onder mijn Quest verwisseld voor F-Lites en ook dat vond ik een aanmerkelijk verschil. Niet alleen in rolweerstand, maar ook in comfort. Ik zou wensen dat ik niet zo fijngevoelig was, want dan ging ik gewoon lekker met Greenguards rijden. Die zijn verreweg het voordeligst en gaan bijna nooit lek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja, elke eigen ondervinding is altijd maar n=1, maar telt toch heel zwaar ;-)

    Ik realiseer me regelmatig op dagen dat alles als de brandweer gaat: stel dat ik er nieuwe banden had opgelegd, dan had ik dat mooie gevoel, toch zeker deels, dáár aan toegeschreven, terwijl er feitelijk dus zoveel andere factoren een rol spelen.

    Kortom, objectieve metingen zijn welkom, maar ook dat is nog niet eenvoudig tot onmogelijk. Gelukkig maar, dan hebben we nog wat te denken en kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wim S. heeft de F-Lites al vaak overtuigend getest. En Clement P. registreert al jaren zijn ritten met vermogensmeter en ook bij hem waren de F-Lites in de winter van uitzonderlijke klasse. Zelf fiets ik zonder hartslag- en vermogensmeter, maar mijn gevoel over diverse ritten komt goed overeen met bovengenoemde objectieve waarnemingen. Maar als iemand anders geen verschil ervaart dan heeft het rijden met F-Lites geen enkele meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had zoiets met Shredda's (F-Lites passen niet onder de Orca): iedereen lijkt ze op te hemelen. Ik merkte geen verschil met de Trykers, behalve dat ze het dubbele kosten...

    BeantwoordenVerwijderen