Na drie jaar en bijna 40.000 kilometer werd het tijd voor een nieuwe ketting en cassette. Ik weet niet hoe lang deze er al op zaten voor ik de Q aanschafte. Wie weet zou het nog wel enkele duizenden kilometers goed gaan. Echter, met de winter voor de deur vond ik het geen punt eerder te wisselen.
Een gebroken ketting fixen bij min 5 bijvoorbeeld, in het donker, is geen pretje.
Daarnaast werd het hoog tijd voor een cassette met mogelijkheid tot lichter verzet. Wat erop zat had een kleinste blad van 28 (of grootste, het is maar hoe je het ziet). Doordat er iets met de schakelaar was, kreeg ik het nooit op dat blad, hoogste was de 24.
Nu zit er een 11-32 op. Goed om in het voorjaar tijdens mijn inmiddels jaarlijkse ronde met Edwin de Duitse stijgingspercentages aan te kunnen.
Overigens heb ik het niet zelf gedaan. Gelukkig was Nico bereid de klus te doen, met mij als assistent.
Het demonteren van de as was nog een aardig probleem. Deze was, door vuil en pekel waarschijnlijk, vaster gaan zitten dan gebruikelijk en wenselijk. Uiteraard is het Nico gelukt. De boel goed schoongemaakt en met staalwol bewerkt, om het roteren te vergemakkelijken. De paddenstoel die erin zat was niet meer in beste conditie. Gelukkig had ik er een bewaard, gloedje nieuw.
Alles erop en de boel weer in elkaar. Inmiddels was het donker, dus geen proefritje gemaakt. Normaal en klus van een uurtje, nu bijna drie uur door alle ongemakken.
Vandaag even een paar testkilometers gedraaid om te kijken hoe het loopt. Uitstekend! Kan ook niet anders, als Nico het fixt. De schakeling hebben we al afgesteld door de Q op de rollenbank te zetten. Deze heb ik er vorig jaar speciaal voor aangeschaft, via marktplaats. Het is toch makkelijker afstellen ter plaatse, als er iemand kan meekijken onder de Q of alles in het goede verzet valt.
Net nadat ik deze Q had aangeschaft heb ik het stukje kettingbuis tussen kettingrol en voorblad verwijderd. Waarom? Er zat een vette ratel in de Q en ik kreeg allerlei tips om dit op te lossen, waaronder dat stukje buis verwijderen. Heeft niets geholpen, het bleek uiteindelijk een foute kettingrol van een merk dat vm.nl niet monteert. Nu zit het er weer in en houd ik mijn broek en schoenen schoon.
Omdat de vorst het land weer nadert, heb ik ook iets aan klimaatbeheersing gedaan. De voetengaten afdichten bevalt me niet zo en sinds een paar jaar lijm ik een stukje stormstrip voor elk voetengat. Dat heeft als resultaat dat de inkomende luchtstroom enigszins wordt afgebogen en het minder koud is. Waar ik nog wel wat mee moet is de koude die wordt overgebracht door het metalen pedaal aan de schoen. Wie daar tips voor heeft nodig ik van harte uit te reageren. Voetenwarmers heb ik al, maar da bevalt minder goed. Dus als iemand ervaring heeft met inlegzolen, graag!
Mijn ervaringen met inlegzolen: geen effect, m'n voeten werden net zo snel net zo koud! Inmiddels heb ik op m'n Scorpion een heel andere oplossing, maar die lijkt mij niet bruikbaar in de Quest.
BeantwoordenVerwijderenWim H. fietst met kunststoffen schoenplaatjes van Look, dat geleidt de koude niet of minder. Beviel het afdichten van de voetengaten niet vanwege de beperktere bewegingsruimte of de mindere ventilatie? Jan Reus maakt voetenbakjes van carbon, maar ze moeten wel in je voetengaten passen (42 cm of langer).
BeantwoordenVerwijderenDag Piet, dichte voetgaten vooral matig wegens de ventilatie. Rijd je dan met kap erop dan wordt het benauwd. Die Look plaatjes moet ik eens beter bekijken.
VerwijderenHoi Casper, ik ga het uitproberen met voetenbakjes en kap en als het te benauwd wordt overweeg ik een nacaduct in de top van de Quest.
Verwijderen