Pagina's

zondag 4 december 2016

Mooie frisse winterrit

Voor de beelden van deze rit verwijs ik naar dit bericht van Paul.

De weerberichten werden richting het weekend steeds duidelijker: het zou een mooie koude winterdag worden. Precies op maat voor de eerste winterrit van LOL. Om onduidelijkheden over de route te vermijden, heb ik deze week via GPSies een route gemaakt. Handige site, zoals ik al eens eerder heb geschreven. Maakt mooie verbindingen tussen de ingegeven punten, zeker als je "fiets" als vervoermiddel hebt gekozen.

Door de lage temperatuur was ik wel benieuwd naar de opkomst. Een aantal deelnemers schrijft nooit in, wat overigens geen probleem is, want het houdt de boel elke keer spannend. Wim hoopt nog steeds dat we ons deelnemersrecord een keer verbeteren.
Vandaag stonden er 12 aan de start, waarvan dit keer slechts 2 open liggers. Wel de stoerste mannen uiteraard.......
Hoewel, per velomobiel door de vrieskoude vanuit Nijmegen komen is ook niet voor watjes.

Na een korte aanloop door de stad, kwamen we al snel in het buitengebied, nee Zutphen is gelukkig geen grote stad.
Al snel kondigde de eerste pauze zich aan. Ik had een lekke achterband. Op zich geen punt, want het was al lang geleden. Maar, ik rijd met een Michelin Protek en die zou het ontstane gaatje snel moeten dichten. Nou ja, dat zien we wel, want Nico heeft deze voor laboratoriumonderzoek meegenomen. Gelukkig heb ik altijd reservemateriaal bij me. Dus snel de andere banden erop, zowel binnen als buiten. Klapt eerst nog de binnenband die ik in de Allmotion heb, dus mijn laatste reserve erin. Deze buitenband gaat overigens al 15.000 kilometer lekvrij mee en qua profiel kan dat nog wel eens het dubbele worden.

Verder met de rit. Zutphen uitrijdend meanderen we door de Achterhoek, langs Vorden, Delden, Hackfort en meer van die mooie plaatsnamen. GPSies heeft zijn best gedaan om mooie wegen te kiezen, vrijwel autoloos en slingerend door het winterse landschap. De koude heeft ook effect op de blaas van menigeen, dus we stoppen nogal eens.
Halverwege, ongeveer, landen we aan bij het Wapen van Heeckeren, waar we in de voorkamer mogen zitten. Een prachtige plek, mooi etablissement, maar iets mindere kwaliteit appeltaart.

Na een pauze waarin weer veel besproken is, gaan we verder langs Hummelo, de beide Keppels, Drempt, om via Doesburg de IJssel over te steken naar Dieren.
Inmiddels zijn we, zoals gewoonlijk, al weer wat rijders kwijtgeraakt. Mensen haken af op plekken van waaraf zij gemakkelijk naar huis kunnen.
Dwars door Dieren en verder via Spankeren over Oeken, via Voorstonden weer naar Zutphen, waar ik iets na tweeën de oprijlaan weer oprijd.
Eerst maar even een paar boterhammen en dan een frisse douche.
De rest van de maand wat woonwerk ritten als voorbereiding op OBT.

En de agenda voor 2017 alvast maar vullen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten