Pagina's

woensdag 7 december 2016

Reparatie, met beelden ;)

De laatste tijd knipperde mijn licht af e toe, soms viel het uit. Even de draadjes tijdens het rijden anders leggen en het ging weer goed. Bij inspectie niets te zien. De zekering leek wat los te zitten dus die maar vaster erin gedrukt. Toch bleef het euvel. Ik rijd met twee extra voorlampen, als het donker is, dus echt gevaarlijk is het niet, maar wel irritant.

Vanavond wilde ik de accu opladen en ineens liet een van de draadjes los. Dat was het dus. 's avonds haal ik de accu er altijd uit als het koud is, dat is beter voor de levensduur. Ik denk dat de draden er niet op berekend zijn, zo dun als deze blijken te zijn.

Hieronder de foto's van de reparatie.


Hierboven de losgekomen draad, met de soldeerbout alvast in de aanslag.


Oh ja , s39 en een beetje verse soldeertin helpt natuurlijk


Ducktape erom om de boel goed vast te houden en opladen maar.

Bij de eerste draad duurde het even en begon er wat te roken, waar het niet moest. Kennelijk houden batterijen warmte goed vast, want ook de verse ducktape begon te smelten. Even in aluminiumfolie in een bakje water laten koelen en aan de lader gelegd. Nu maar hopen dat het gelukt is. Het rode lampje van de lader brand, dat geeft de burger moed. Toch ook maar een nieuwe accu bestellen, zoveel kost dat niet. Bovendien is een reserve altijd makkelijk.

9 opmerkingen:

  1. Die zelfde reparatie heb ik ook al een keer gedaan, die draden slijten inderdaad redelijk snel door. Maar het is inderdaad prima te repareren, dat scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In deze donkere tijden is een reserve accu altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. S39 is wel een enorm paardenmiddel om draden te solderen. Het spul is enorm corrosief. Je moet alles goed verwijderen, anders rot je soldeerverbinding of het draadje alsnog weer weg. Normaal gesproken gebruik je soldeerdraad met flux in de kern, dan heb je geen S39 nodig. Zelf heb ik een los spuitje met flux, het is wonderspul voor een mooie soldeerverbinding. Met speciale fluxreiniger verwijder je het overtollige spul. Maar goed, ik gebruik het beroepshalve momenteel dagelijk. Die soldeerbout doet ook denken aan 40 jaar geleden toen ik begon te knutselen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar heb je nieuwe batterij besteld en wat kost deze?
    Als de ducktape begon te smelten moet je alles wel goed warm hebben gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bij velomobiel.nl 45 euro. Nieuw model, langere levensduur

      Verwijderen
  5. Zelfde euvel heb ik een paar keer gehad. En ik heb ook nog zo'n prehistorische soldeerbout ;-). Die nieuwe batterij van vm.nl heeft wel iets meer pit...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit geleerd dat je een draad niet opgerold moet laten als je deze onder spanning zet? Ik zou maar oppassen voor brand. Sommige dingen kan je beter aan de vakman overlaten.

    BeantwoordenVerwijderen