Pagina's

vrijdag 4 maart 2016

welke pudding, of het verband tussen, banden, pillen en kappen

Wat helpt een velomobilist de winter door? Nou ja, stug doorfietsen is op zich al gezond genoeg, toch? Maar wat als?

Welnu, de meeste lezers weten inmiddels wel waar de klepel hangt als ik weer eens een rare titel boven een stukkie zet. Het gaat weer over banden. Tja, wat kan een mens bezig houden?
Maar, het gaat niet alleen over banden. Enige weken geleden las ik op het blog van Belle
over vitaminetekort. Dat kwam me bekend voor, dus ik naar de drogist om ook een potje te halen. wel ff goed kijken wat voor mij van toepassing zou zijn. Het is multivitamine geworden, waarbij het van vitamine D 100% van de adh bevat.
Nu is het geen wonderpil, dus na een paar weken slikken kan ik er wellicht iets van zeggen. Ik voel me fitter. Wat ik normaal heb als ik twee dagen achtereen een woonwerkrit maak, dat ik de tweede dag stijve (boven)benen heb. Vooral pijnlijke spieren. Nu niet meer.

Dan die kappen, er zijn veel soorten van. Ik heb de deelbare kap van WimS. Prima ding, ik gebruik het gelukkig weinig. Deze week wel 2 keer, wegens de slechte weersomstandigheden. Vandaag een rit van werk naar huis door een nattesneeuwbui. Wat brengt mij die kap? Nou ja, punt 1 is dat ik mijn hoorapparaten droog houd, een groot voordeel. Punt twee is dat ik niet de koude wind op mijn hoofd krijg. Ik heb snel last van mijn holtes, met mijn gehoorproblemen samen levert dat geen fijne siutaties op. Met kap? Geen last!

Dan die banden. Wel, ook hiervan veel soorten en maten, ook voor winterse omstandigheden. Ik schreef in mijn vorige bericht dat ik de F lites er weer onder had. Inderdaad, had. Na 2 ritten bleek er een snee in een van de banden, waardoor het verband weg was en de binnenband naar buiten wilde. Gelukkig heb ik bij F lites er altijd Antiplatt in, dat hield nu de binnenband binnen.
Maar goed, in de container die band. En ook de reserve, die bleek hetzelfde euvel te hebben. Nu heb ik nog een AAF, (arme alleenstaande F lite). Wie deze wil, roept u maar....

De M+ er weer onder vond ik geen optie, temeer daar ik twee gloednieuwe Greenguards had liggen. Die liggen er nu onder.
Wat een rijgenot! net zo snel als de F lite, maar beter op splitwegen. En, wat ik prettig vind, behoorlijk antilek, dus ik rij met een zeker gevoel rond.

Dus, weer eens een pudding gegeten en de nasmaak bevalt mij goed.


6 opmerkingen:

  1. Ik ging van GreenGuards naar Durano+. De D+ is iets sneller.
    Toen ging ik van D+ naar M+. Ik merk geen verschil.

    Conclusie: Is de M+ dus sneller dan de GG?

    Ik heb eigenlijk geen idee. Ik kom waar ik wil zijn, zonder lekke banden. Daar gaat 't om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb op de GM de M+ vervangen door de GG. Merk toch wel verschil in het voordeel van de GG. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De GG zijn 40mm. De M+ zijn 35 mm. Met de M+ kan ik bochten sneller nemen en hoef ik minder vaak te remmen en/of te steken. Ik denk toch dat de M+ sneller zijn ;-)

      Verwijderen
  3. Hehe, eindelijk ook over op de GG? Bij mij komen er onder de Q geen andere banden meer. Fatsoenlijk snel, gaan lang mee en zelden lek.

    Wat het vitamine D effect: Belle heeft dat terecht opgemerkt. Maar als je nu effect gaat zien, kan het ook komen doordat we elke dag weer 5 minuten langer daglicht hebben, van een hogere intensiteit ook nog. Het verschil moet je gaan zien als de winterdip wegblijft als in november de dagen weer echt kort worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, die 5 minuten in de regen en mist zal het verschil niet maken hoor, Kees.
      Tja, die GG, eindelijk. Heb nog wel wat Kojaks liggen, die moeten ook nog op. Komende zomer, dus...

      Verwijderen
    2. Die ene keer 5 minuten niet nee. Maar in een week is het dus al ruim een half uur. En de intensiteit neemt ook toe.

      Hoe dan ook, goed te merken dat je fitheid omhoog gaat.

      Verwijderen