Pagina's

woensdag 30 maart 2016

De grote molen

Ook wel getiteld het grote mes. Het grootste voorblad dus.
Afgelopen woensdag, de rit op en neer naar Dronten, heb ik het laatste stuk al op de grote molen gereden. Van De Worp bij Deventer naar de Voorsterklei. Dat zijn mooie wegen om door te karren. Het beviel me goed en daarom heb ik vandaag alles op de grote molen gedaan. Op 1 helling van een viaduct na, op de heenweg vanochtend.
Bij invoeren van mijn ritten op Strava zie ik dat ik een flink hoger gemiddelde heb gereden. Uiteraard is het weer ook beter. Maar vanochtend met tegenwind en 5 * Celsius, heb ik toch boven de 30 gereden. Volgens mij, zo voelt het tenminste, is dat debet aan het grote mes. Peter de Rond heeft er ook al eens iets over gezegd en geschreven, meen ik me te herinneren.
Afijn, vanmiddag de eerste rit van het jaar boven de 34. Met een graad of 11 en veel zijwind een aardige prestatie, al zeg ik het zelf.
De komende ritten zal ik het eens goed monitoren.

5 opmerkingen:

  1. Dat is zeker een mooi gemiddelde, maar ook goed haalbaar met een kleine molen die harder draait. Ik kon vandaag langs het kanaal met flinke wind mee een gemiddelde halen van 61 km over 5 km (maximale inspanning), maar ik schakel pas boven de 60 naar mijn grootste versnelling (53-11). Mijn kleine blad is 39 en eigenlijk ga ik pas naar het grote blad als ik langere tijd boven de 40 kan fietsen. Ik moet het vooral hebben van uithoudingsvermogen en minder van spierkracht. Gespierde types fietsen vaak met een lager beentempo volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben ook geen gespierd type hoor. Volgens mij heb ik wel wat opgebouwd door met M+ de winter door te rijden. En met 53x18 kan je ook een hoog tempo draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb voor 30-41-54 liggen en rijd al ruim een jaar alleen op het grote blad. Bevalt mij prima. Eerst vond ik ook dat ik harder ging, helaas is dat gevoel wel weer verdwenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Behoudens de 1e en laatste paar kilometer ligt de grote plaat (57) er altijd op. Nu het warmer wordt gaat achter de 14 er weer op en liggen de snelheden weer boven de 50, heerlijk. In de winter meestal achter de 17 erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Temperatuur is 1 ding, voldoende daglicht (en dus ook vitamine D, zie Belle's blog) spelen een duidelijke rol. In mijn woon-werk statistieken is absoluut een zomer-winter golfbeweging te zien. De relatie met daglicht is sterker dan sneeuw, conditie (van mij en van fiets), wegwerkzaamheden enzovoorts.

    BeantwoordenVerwijderen