In mijn geval wat opruimen, in de tuin rondlopen, uitslapen, blogs lezen etc. Sommigen rijden er gewoon de maandelijkse LOL rit achteraan. Bikkel.
Anderen melden pas na 10 uur dat ze weer op deze wereld zijn.
Wat is er gebeurd dan, vraag je? Welnu, een kleine afvaardiging van LOL heeft de jaarlijkse tocht om het IJsselmeer gemaakt, dit keer in deze variant: RIJStafette . Waarom, vraag je? Nou ja, Arjen zat al een tijdje met de estafettekrans opgescheept, opgequest eigenlijk, want de krans lag in zijn Q.
Gisteren was de dag van overhandiging, in Nijeveen, bij Nazca.
Maar dat ging zomaar niet. Eerst moest er natuurlijk voorbereid worden. Een route maken (Arjen). Op de agenda zetten. Trainen. Nou ja, trainen, dat doe ik natuurlijk wekelijks door mijn wwv ritten.
Dan de laatste dagen voor de rit. Wat moet er ook al weer mee aan voedsel en drank? Spullen voor eventuele pech? Even de route goed bekijken, waar we langs gaan. Hoe kom ik op de verzamelplek? Doet mijn licht het nog ( tot nu toe nog niet in het donker gereden)? Waar is die nachtbril ook al weer? extra voeding voor de apparatuur.
Alles weer gevonden en in orde gemaakt. Q nagekeken. On y va!
Zaterdagochtend om 04.15 gaat de wekker. Eruit en snel ontbijten. 04.45 weg. Om 5 uur heb ik met Marc afgesproken bij de Oude IJsselbrug in Zutphen, samen rijden we naar Apeldoorn, Ugchelen eigenlijk. Als we daar aankomen staan Edwin en Arjen al klaar. Na een sanitaire bosstop rijden we naar de plek waar Peter ons opwacht. Ook die staat al klaar.
We zijn compleet en we rijden in een ruk naar Lelystad, waar we de traditionele stop bij de Batavia doen. Het miezert, dus een korte stop.
Het weer is sowieso niet super. Tegenwind op de heenweg, met regelmatig een korte of langere bui. Op de Houtribdijk is het een bui van begin tot eind. aankomend in Enkhuizen is het wat droger. We zijn er vroeger dan voorgaande jaren. Enkhuizen in fietsend halen we een jonge dame met capuchon op in, zij blijft hard fietsend rechts naast me rijden, waardoor ik met moeite de brug over ga, zonder haar omver te rijden. Het blijkt de juffrouw van het café waar we tot nu toe elke jaar getrakteerd werden door Pieter Jan. Helaas voor ons heeft hij bedacht dat het beter is om op zondag te trakteren :)
Zij moet nog e.e.a. doen, dus het café mist een gigantische omzet. Wij vinden om de hoek een pizzeria die ook 's ochtends vroeg open is en prima appelgebak serveert.
Verder gaat de rit, door een traditioneel saai stuk Noord Holland. Mochten we dit ooit nog een keer doen, dan moeten we hier wellicht een paar kilometer extra draaien om het leuker te maken.
Bij de Afsluitdijk draaien we dusdanig dat we de wind schuin mee hebben. Bijkomen dus, want iedereen vond het stuk Enkhuizen zwaar, saai of een van beide.
Na de dijk, waar behoorlijk wat bukkers stoempend ons tegemoet kwamen, nemen we deze keer pauze in Zurich. Bij een vrij ruim opgezet wegrestaurant met jaren 70 inrichting en dito menukaart hebben we lekker genoten van uitsmijters en kroketten.
Nu komt het betere werk, wind mee, voornamelijk en iets beter weer, lees droger. Het eerste deel Friesland gaat regelmatig langs doorgaande wegen. Kennelijk is het lastig voor de Friezen om, in dit deel van de provincie, vrijliggende fietspaden aan te leggen. het zal wel aan het vele water, meren en sloten, liggen. Met enige regelmaat hebben we een gedwongen pauze, omdat de brug open gaat voor boten.
Verder zuidelijk wordt het mooier qua landschap en fietspaden. De kop van Overijssel spant echter de kroon. Heerlijke slingerende fietspaden door een prachtig open landschap.
Rond half zes, meen ik me te herinneren, komen we aan bij Nazca in Nijeveen, alwaar we bijzonder hartelijk worden ontvangen met koffie, gebak en uiteraard een goed gesprek over ligfietsen.
Hier vindt de overhandiging van de estafettekrans plaats. Overigens is het goed voor de organisator van deze estafette om te weten dat LOL uit Zutphen komt, niet uit Zwolle. Helaas voor de liggers uit die omgeving ligt het daar op zijn gat. Zwols plat, is Zwols gat geworden.
We komen met moeite weg bij Nazca, maar we gaan toch verder. Ergens moet nog de traditionele snack genuttigd worden. Deze keer geen uitgebreide maaltijd, dat kost teveel tijd.
Na nog meer mooie slingerwegen komen we in Wijhe een snackbar tegen. Net als vorig jaar de LOL rit van september is het feest in Wijhe. Zo als het gaat in dit soort dorpen is een groot deel van de mannelijke bevolking in dusdanige staat dat zij denken zomaar in onze fietsen te mogen kijken, met de handen dan wel te verstaan en niet met de ogen. een flinke brul lost het wel weer op.
FF snacken en dan begint de afvalrace. Arjen is in Deventer thuis en haakt als eerste af, op hetzelfde punt gevolgd door Edwin en Peter. Zij horen en zien niet dat ik nog even blijf staan om een batterij te verwisselen, wat in het donker mislukt. Gelukkig heeft Marc het wel door en een minuut later en crossen we samen door nachtelijk Deventer. Net buiten Deventer, bij Epse, scheiden ook onze wegen en via Gorssel en Eefde bereik ik rond 22.30 Warnsveld.
Het bekende "moe, maar voldaan" gevoel komt over mij en na een douche en een pintje, kruip ik in bed.
En, wat doe ik nu na zo'n tocht? Niet veel meer dan wat ik aan het begin heb geschreven, hoewel ik voel aankomen dat ik na de lunch even mijn ogen sluit..............
En hoeveel kilometer is het voor de bikkel geworden uiteindelijk?
BeantwoordenVerwijderenDie bikkel, niet ikzelf, heeft er gisteren 416 weggetrapt en rijdt vandaag wrs ongeveer 150.
VerwijderenBijna goed Casper, gisteren 418 en vandaag 120. 't Is weer mooi geweest :)
VerwijderenMooie beschrijving van jullie tocht Casper! Maar het was vast korter geweest om van Zutphen rechtstreeks naar Nijeveen te rijden............☺
BeantwoordenVerwijderen